صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۲/۷

5 روش باورنکردنی ورزش برای بهبود عملکرد مغز

 بلاگ    ۱۴۰۱/۲/۷  چاپ
5 روش باورنکردنی ورزش برای بهبود عملکرد مغز

وقتی به ورزش بیشتر فکر می کنید، چه گزینه هایی به ذهنتان می رسد؟ اندامی لاغرتر، سلامت قلب و عروق بهبود یافته، شاید حتی توانایی چرخاندن سر در لباس شنا که می‌خواستید به آن بروید؟

اما آیا به این فکر کرده اید که ورزش برای مغز شما چه می کند؟

مطالعات متعدد ثابت کرده‌اند که ورزش، به‌ویژه نوعی که قلب شما را به حرکت در می‌آورد، تأثیرات مثبت زیادی بر مغز دارد، حتی تا حدی که ساختار آن را تقویت می‌کند. در اینجا فقط پنج مورد از روش هایی که ورزش مغز معجزه آسای شما را بهبود می بخشد آورده شده است.

1.ورزش مغز شما را به یک نیروگاه لذت تبدیل می کند

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا (apa.org) ورزش ترکیبی غنی از مواد شیمیایی احساس خوب را در مغز تحریک می کند، از جمله دوپامین، سروتونین، اندوکانابینوئیدها و نوراپی نفرین، که هر یک از این مواد نقش های متفاوتی در مدیریت استرس دارند و احساس خوشبختی را افزایش می دهند. ، و ترویج علاقه فعال به زندگی. اگر این کافی نبود، ورزش تعداد گیرنده های دوپامین را در مغز افزایش می دهد، به این معنی که نه تنها مغز شما این مواد شیمیایی شاد را بیشتر تولید می کند، بلکه در لذت بردن از آنها نیز بهتر است.

با توجه به مرکز علمی Greater Good (greatergood.berkeley.edu)، ورزش به قدری در رساندن لذت به مغز خوب است که با موفقیت برای کمک به بیمارانی که از اثرات مخرب سوء مصرف مواد رنج می برند، استفاده می شود. علاوه بر این، تخمین زده می‌شود که همه ما تقریباً 13 درصد از گیرنده‌های دوپامین خود را در هر دهه از دست می‌دهیم، می‌گوید Greater Good، که باعث می‌شود با افزایش سن، لذت کمتری را در زندگی روزمره تجربه کنیم. ورزش می تواند این را معکوس کند.



2.ورزش نوروژنز را تحریک می کند

انتشارات سلامت هاروارد (health.harvard.edu) گزارش می دهد که ورزش جرقه نوروژنز یا تشکیل نورون های جدید را در مغز می زند. همه ما با حدود 100 میلیارد نورون در مغز به دنیا می آییم که در دوران کودکی ما با سرعتی سریع بازسازی می شوند، اما با بلوغ به کندی بازسازی می شوند. زمانی تصور می شد که این در نهایت به طور کامل متوقف شد، اما از آن زمان ثابت شد که نوروژنز می تواند تا پایان عمر ادامه داشته باشد.

در مطالعه‌ای که در بیمارستان عمومی ماساچوست (massgeneral.org) انجام شد، پزشکان روی موش‌های آزمایشگاهی آزمایش کردند تا ببینند آیا دارو می‌تواند نوروژنز را تحریک کند یا خیر. در حالی که می توانست، نورون ها قبل از اینکه پتانسیل خاصی داشته باشند، مردند. اما زمانی که موش‌ها دوره‌های تمرینی را پشت سر گذاشتند، نه تنها نوروژنز انجام شد، بلکه نورون‌ها نیز به اندازه‌ای سالم و قوی بودند که بتوانند دوام بیاورند.

3.ورزش حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (cdc.gov) می‌گوید که در مورد نوروژنز، هیپوکامپ ناحیه‌ای از مغز است که در طول زندگی ما به ایجاد نورون‌های جدید ادامه می‌دهد. هیپوکامپ جزء لاینفک یادگیری و تشکیل حافظه است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که بزرگسالانی که ورزش می‌کنند در حافظه، یادگیری و وظایف تصمیم‌گیری بهتر از همتایان خود که ورزش نمی‌کنند عمل می‌کنند.

APA می‌گوید ورزش یکی از اشکال اصلی درمان برای افرادی است که از زوال عقل و آلزایمر رنج می‌برند، زیرا عملکرد حافظه را تقویت می‌کند. در واقع، مطالعات نشان داده اند که هیپوکامپ بعد از یک سال ورزش منظم می تواند 1 درصد حجمش افزایش یابد.



4.ورزش باعث افزایش ضخامت قشر مغز می شود

قشر مخ پوشش بیرونی بزرگترین بخش مغز یعنی مغز است. قشر مغز با الگوهای فکری سطح بالا و آگاهانه از جمله احساسات، ارزیابی، استدلال و زبان مرتبط است. و طبق گفته پزشکی جان هاپکینز (hopkinsmedicine.org)، ورزش می تواند قشر مغز را ضخیم کند.

محققان حدس می زنند که برخی از دلایل این امر این است که ورزش، به ویژه هوازی، مستلزم تصمیم گیری مداوم در چند ثانیه است. اگر در حال دویدن هستید، همیشه محیط خود را مدیریت می کنید تا مچ پای خود را نپیچانید یا با ماشین گره نخورید. اگر در باشگاه هستید، تعادل خود را حفظ کرده و میزان خستگی و تشنگی خود را زیر نظر دارید. به عبارت دیگر، ذهن شما به اندازه بدن شما سخت کار می کند و نتیجه قشر مغز ضخیم تر و قوی تر است.

5.ورزش باعث بهبود نوروپلاستیسیته

Neuroplasticity کلمه بزرگی برای توصیف میزان سازگاری مغز است. به گفته ساینتیفیک امریکن (scientificamerican.com)، مغز از بدو تولد شکل‌پذیر است و قادر است در واکنش به رویدادهایی مانند یادگیری، محیط‌های جدید، آسیب‌ها و بیماری‌ها، هم از نظر فیزیکی و هم عملکردی تغییر کند. هر چه نوروپلاستیسیته آن بیشتر باشد، مغز بهتر می‌تواند خود را با رویدادهای زندگی، از کسب مهارت‌های شغلی جدید تا یادگیری مجدد راه رفتن پس از تصادف، سازگار کند.

با توجه به PsyPost (psypost.org) حتی فقط یک جلسه تمرین می تواند انعطاف پذیری عصبی مغز شما را افزایش دهد. در حال حاضر اعتقاد بر این است که دلایل این امر به این دلیل است که ورزش رشد اتصالات عصبی جدید در مغز را تشویق می‌کند و ورزش اثر سرکوب‌کننده‌ای بر گاما آمینو بوتیریک اسید یا GABA دارد که انواع خاصی از انتقال‌دهنده‌های عصبی را مهار می‌کند.

اکنون که می‌دانید ورزش چقدر تأثیرات مثبتی بر مغز دارد، آماده‌اید وارد یک برنامه ورزشی شوید؟ CDC انجام 150 دقیقه ورزش متوسط ​​در هفته یا 75 دقیقه ورزش شدید یا ترکیبی از هر دو را توصیه می کند. این باید به طور مساوی در طول هفته پخش شود. ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا هرگونه نگرانی را از بین ببرید و به ایجاد برنامه ای کمک کنید که بهترین کار را برای شما داشته باشد.

Healthline

برچسب ها:  سلامت  پزشکی  ورزش