صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۲۴

 تحقیق جدید

آیا استفاده از شبکه های اجتماعی قبل از خواب مضر است؟

 بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۲۴  چاپ
آیا استفاده از شبکه های اجتماعی قبل از خواب مضر است؟

تحقیقات جدیدی که در مجله تحقیقات خواب منتشر شده است، چگونگی تأثیر خواب را تحت تأثیر استفاده از رسانه‌ها (مانند تماشای فیلم، تلویزیون یا ویدیوهای YouTube) بررسی کرده است. 

در این مطالعه، 58 بزرگسال دفترچه‌ای داشتند که اطلاعات مربوط به زمان صرف شده با رسانه قبل از خواب، محل استفاده و انجام چند کار را ثبت می‌کرد. الکتروانسفالوگرافی  آزمایش‌هایی که فعالیت الکتریکی مغز را با استفاده از دیسک‌های فلزی کوچک متصل به پوست سر تشخیص می‌دهند، پارامترهایی مانند زمان خواب، زمان کل خواب و کیفیت خواب را ثبت می‌کنند.



استفاده از رسانه در ساعت قبل از خواب با زمان خواب زودتر مرتبط بود. اگر استفاده قبل از خواب شامل انجام چند کار نبود و در رختخواب انجام می شد، با کل زمان خواب نیز همراه بود. استفاده طولانی مدت از رسانه های مرتبط با زمان خواب دیرتر و زمان کل خواب کمتر. کیفیت خواب تحت تأثیر استفاده از رسانه قبل از خواب قرار نگرفت.

دکتر مورگان الیتورپ، نویسنده ارشد این مقاله، گفت: «اگر می‌خواهید قبل از خواب از رسانه‌ها مانند تماشای تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی استفاده کنید، آن را یک جلسه کوتاه و متمرکز نگه دارید و بعید است آن شب هیچ پیامد منفی را در خواب خود تجربه کنید.» 

اکثر مردم در طول روز به موسیقی گوش می دهند و اغلب نزدیک به زمان خواب برای آرام شدن به موسیقی گوش می دهند. اما آیا واقعاً می تواند باعث شود که خواب شما دچار مشکل شود؟ هنگامی که محقق خواب مایکل اسکالین، دکترا، دانشیار روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلور، متوجه شد که نیمه شب با آهنگی در سرش از خواب بیدار می شود، فرصتی را دید که چگونه موسیقی را مطالعه کند - و به ویژه آهنگ های گیر کرده - ممکن است بر الگوهای خواب تأثیر بگذارد.

مطالعه اخیر اسکالین که در Psychological Science منتشر شده است، رابطه بین گوش دادن به موسیقی و خواب را مورد بررسی قرار داده است، با تمرکز بر مکانیسمی که به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد: تصاویر موسیقی غیرارادی یا "کرم های گوش"، زمانی که یک آهنگ یا آهنگ بارها و بارها در ذهن فرد تکرار می شود. اینها معمولاً در بیداری اتفاق می‌افتند، اما اسکالین دریافت که ممکن است در هنگام خواب نیز اتفاق بیفتد.



اسکالین گفت: «مغز ما به پردازش موسیقی ادامه می‌دهد، حتی زمانی که هیچ‌کدام از آنها پخش نمی‌شود، حتی زمانی که ما در خواب هستیم». همه می دانند که گوش دادن به موسیقی حس خوبی دارد. نوجوانان و بزرگسالان جوان به طور معمول نزدیک زمان خواب به موسیقی گوش می دهند. اما گاهی اوقات می توانید چیزهای خوبی داشته باشید. هر چه بیشتر به موسیقی گوش دهید، احتمال ابتلا به کرم گوش بیشتر می شود که قبل از خواب از بین نمی رود. وقتی این اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد خواب شما دچار مشکل خواهد شد.»

Medical Today

برچسب ها:  خواب  اختلال