صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۲۰

 بیشتر آفتاب بگیرید!

کمبود ویتامین D با افزایش شدت و مرگ و میر COVID-19 مرتبط است

 بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۲۰  چاپ
کمبود ویتامین D با افزایش شدت و مرگ و میر COVID-19 مرتبط است

مطالعه مشترک دانشگاه بار-ایلان، مرکز پزشکی گالیله تأیید می کند که سطوح کافی ویتامین D ممکن است تأثیر مثبتی بر نتیجه عفونت داشته باشد.

ویتامین D اغلب به دلیل نقشش در سلامت استخوان شناخته می شود، اما سطوح پایین این مکمل با طیف وسیعی از بیماری های خودایمنی، قلبی عروقی و عفونی مرتبط است. در اوایل بیماری همه گیر، مقامات بهداشتی شروع به تشویق مردم به مصرف ویتامین D کردند، زیرا این ویتامین در تقویت پاسخ ایمنی نقش دارد و می تواند در برابر COVID-19 محافظت کند.

در مطالعه ای که در 3 فوریه 2022 در مجله PLOS ONE منتشر شد، محققان دانشکده پزشکی Azrieli از دانشگاه Bar-Ilan در Safed، اسرائیل و مرکز پزشکی Galilee در Nahariya، اسرائیل ارتباط بین کمبود ویتامین D و COVID- را نشان دادند. 19 شدت و مرگ و میر.



این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که سطح ویتامین D را قبل از عفونت تجزیه و تحلیل می کند، که ارزیابی دقیق تری را نسبت به زمان بستری شدن در بیمارستان، زمانی که سطوح ممکن است به دلیل بیماری ویروسی پایین تر باشد، تسهیل می کند. یافته های گزارش شده بر اساس نتایجی است که ابتدا در MedRxiv منتشر شد.

سوابق 1176 بیمار بستری شده بین آوریل 2020 و فوریه 2021 در مرکز پزشکی گالیله (GMC) با آزمایش PCR مثبت برای سطوح ویتامین D که دو هفته تا دو سال قبل از عفونت اندازه گیری شده بود، جستجو شد.

بیمارانی که کمبود ویتامین D (کمتر از ng/mL 20) داشتند، 14 برابر بیشتر از افرادی که بیش از 40 نانوگرم در میلی لیتر داشتند، در معرض ابتلا به بیماری شدید یا بحرانی کووید بودند.

به طور قابل توجهی، مرگ و میر در میان بیماران با سطح ویتامین D کافی 2.3٪ بود، در مقابل 25.6٪ ​​در گروه کمبود ویتامین D.

این مطالعه بر اساس سن، جنسیت، فصل (تابستان/زمستان)، بیماری‌های مزمن تنظیم شد و نتایج مشابهی را در کل نشان داد که سطح پایین ویتامین D به میزان قابل توجهی در شدت بیماری و مرگ و میر نقش دارد.



دکتر آمیل درور، از مرکز پزشکی گالیله و دانشکده پزشکی آزریلی دانشگاه بار-ایلان، می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که حفظ سطوح طبیعی ویتامین D توصیه می‌شود. این برای کسانی که به ویروس مبتلا می‌شوند مفید خواهد بود». که مطالعه را رهبری کرد. طبق توصیه‌های مقامات بهداشتی محلی و همچنین سازمان‌های بهداشت جهانی، اجماع واضحی برای مکمل ویتامین D به طور منظم وجود دارد.

دکتر امیر باشکین، متخصص غدد و غدد که در مطالعه حاضر شرکت کرد، می‌افزاید: «این به ویژه در مورد همه‌گیری COVID-19 زمانی که ویتامین D کافی برای پاسخ ایمنی مناسب به بیماری‌های تنفسی فواید بیشتری دارد، صادق است.»

پروفسور مایکل ادلشتاین، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «این مطالعه به مجموعه شواهدی در حال تکامل پیوسته کمک می‌کند که نشان می‌دهد سابقه کمبود ویتامین D یک بیمار یک عامل خطر پیش‌بینی‌کننده مرتبط با بیماری بالینی ضعیف‌تر COVID-19 و مرگ‌ومیر است.» آذرییلی دانشکده پزشکی دانشگاه برایلان. «هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد از عواقب شدید عفونت COVID-19 رنج می برند در حالی که برخی دیگر از آن رنج نمی برند. یافته‌های ما بعد جدیدی به حل این معما می‌افزاید.»

Halza