صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۱۰

 ویتامین K

شواهد زیادی نشان میدهدکه ویتامین K میتواند سلامت قلب را بهبود می بخشد

 بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۱۰  چاپ
شواهد زیادی نشان میدهدکه ویتامین K میتواند سلامت قلب را بهبود می بخشد

تحقیقات دانشگاه New Edith Cowan (ECU) نشان داده است افرادی که رژیم غذایی غنی از ویتامین K دارند تا 34 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز (شرایط تأثیرگذار بر قلب یا عروق خونی) هستند.

محققان داده های بیش از 50000 نفر را که در مطالعه رژیم غذایی، سرطان و سلامت دانمارکی در یک دوره 23 ساله شرکت کرده بودند، بررسی کردند. آنها بررسی کردند که آیا افرادی که غذاهای حاوی ویتامین K بیشتری مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز (تجمع پلاک در شریان‌ها) را کاهش می‌دهند یا خیر.

دو نوع ویتامین K در غذاهایی که ما می خوریم وجود دارد: ویتامین K1 عمدتاً از سبزیجات برگ سبز و روغن های گیاهی به دست می آید در حالی که ویتامین K2 در گوشت، تخم مرغ و غذاهای تخمیر شده مانند پنیر یافت می شود.

این مطالعه نشان داد که افرادی که بیشترین دریافت ویتامین K1 را داشتند، 21 درصد کمتر به دلیل بیماری قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز در بیمارستان بستری شدند.



برای ویتامین K2، خطر بستری شدن در بیمارستان 14 درصد کمتر بود.

این خطر کمتر برای همه انواع بیماری های قلبی مرتبط با تصلب شرایین، به ویژه برای بیماری شریان محیطی در 34 درصد مشاهده شد.

دکتر نیکولا بوندونو، محقق ECU و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: یافته ها نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین K ممکن است برای محافظت در برابر تصلب شرایین و متعاقب آن بیماری قلبی عروقی مهم باشد.

او گفت: «دستورالعمل‌های رژیم غذایی فعلی برای مصرف ویتامین K عموماً فقط بر اساس میزان ویتامین K1 است که یک فرد باید مصرف کند تا اطمینان حاصل شود که خونش می‌تواند منعقد شود.»

با این حال، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف ویتامین K بالاتر از دستورالعمل‌های فعلی می‌تواند محافظت بیشتری در برابر توسعه سایر بیماری‌ها، مانند تصلب شرایین ایجاد کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل این فرآیند مورد نیاز است، اما ما معتقدیم که ویتامین K با محافظت در برابر تجمع کلسیم در شریان‌های اصلی بدن که منجر به کلسیفیکاسیون عروقی می‌شود، عمل می‌کند.

دکتر جیمی بلینگ، محقق دانشگاه استرالیای غربی، اولین نویسنده این مطالعه، گفت که نقش ویتامین K در سلامت قلب و عروق و به ویژه در کلسیفیکاسیون عروق، حوزه ای از تحقیقات است که امیدهای امیدوارکننده ای را برای آینده ارائه می دهد.

دکتر بلینگ می‌گوید: «بیماری‌های قلبی عروقی همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر در استرالیا است و هنوز درک محدودی از اهمیت ویتامین‌های مختلف موجود در غذا و تأثیر آنها بر حملات قلبی، سکته‌های مغزی و بیماری‌های شریان محیطی وجود دارد.»

این یافته‌ها تأثیر بالقوه مهم ویتامین K را بر بیماری کشنده روشن می‌کند و اهمیت یک رژیم غذایی سالم را در پیشگیری از آن تقویت می‌کند.»



مراحل بعدی تحقیقات

دکتر Bondono گفت که در حالی که پایگاه های داده در مورد محتوای ویتامین K1 غذاها بسیار جامع است، در حال حاضر اطلاعات بسیار کمتری در مورد محتوای ویتامین K2 غذاها وجود دارد. علاوه بر این، 10 شکل از ویتامین K2 در رژیم غذایی ما یافت می شود و هر یک از این ویتامین ها ممکن است جذب شده و به طور متفاوتی در بدن ما عمل کنند.

«مرحله بعدی این تحقیق شامل توسعه و بهبود پایگاه‌های اطلاعاتی در مورد محتوای ویتامین K2 غذاها است.

دکتر Bondono گفت: "تحقیقات بیشتر در مورد منابع غذایی مختلف و اثرات انواع مختلف ویتامین K2 در اولویت است."

علاوه بر این، نیاز به یک پایگاه داده استرالیایی در مورد محتوای ویتامین K غذاهای استرالیایی (مانند گیاه گیاهی و کانگورو) وجود دارد.

برای رفع این نیاز، دکتر مارک سیم، یکی از همکاران این مطالعه، به تازگی توسعه یک پایگاه داده استرالیایی در مورد محتوای ویتامین K غذاها را به پایان رسانده است که به زودی منتشر خواهد شد.

مقاله «مصرف ویتامین K و بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک در رژیم غذایی دانمارکی سرطان و مطالعه سلامت» در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد. این تحقیق بخشی از موسسه تحقیقات تغذیه ECU است.

Healthline

برچسب ها:  قلب  ویتامین  سلامت