صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۱۰

 دیابت و چاقی

چاقی در افراد مبتلا به دیابت نوع اول بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد شایع است

 بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۱۰  چاپ
چاقی در افراد مبتلا به دیابت نوع اول بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد شایع است

بر اساس مطالعه ای که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید به طور منظم از نظر چاقی و بیماری مزمن کلیوی غربالگری شوند.

تقریبا نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده به چاقی مبتلا هستند، یک بیماری مزمن پیشرونده که مشخصه آن این است که یک فرد دارای چربی بیش از حد بدن است. چاقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و افراد چاق در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی و شرایط بهداشتی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و کبدی هستند. چاقی یک عامل خطر اصلی برای ابتلا به دیابت نوع 2 است، اما قبلاً به عنوان یک عارضه اصلی در دیابت نوع 1 دیده نشده است.

در دیابت نوع 1، بدن به طور کامل تولید انسولین را متوقف می کند. در دیابت نوع 2، بدن انسولین تولید می کند، اما سلول ها آنطور که باید به انسولین پاسخ نمی دهند و در مراحل بعدی بیماری اغلب انسولین کافی تولید نمی کنند. دیابت نوع 2 بیشتر در افراد بالای 40 سال، دارای اضافه وزن و سابقه خانوادگی دیابت رخ می دهد، اگرچه افراد جوانتر و بیشتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.



الیزابت سلوین، Ph.D., MPH از دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ و دانشگاه جان هاپکینز در گفت: "مطالعه ما نشان می دهد که نرخ چاقی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 در حال افزایش است و منعکس کننده این نرخ در جمعیت بزرگسال است." بالتیمور، دکتر "تحقیق ما همچنین خطر بالای بیماری کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نشان می دهد. بیماری کلیوی اغلب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع تر در نظر گرفته می شود، اما داده های ما نشان می دهد که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 در واقع در مقایسه با افراد مبتلا به نوع 2 در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی هستند.

محققان داده های 4060 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 و 135458 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را از سیستم سلامت Geisinger مستقر در پنسیلوانیا بین سال های 2004 تا 2018 مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که 37 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارای چاقی هستند و شیوع بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به افراد مبتلا به نوع 2 پس از تنظیم تفاوت های سنی بیشتر بود (16 درصد در مقابل 9 درصد در سال 2018).

سلوین گفت: «نتایج ما نیاز به مداخلات برای جلوگیری از افزایش وزن و مرحله نهایی بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را نشان می‌دهد.»

Healthline