صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۲

 تحقیقات جدید

فواید و مضرات نوشیدن قهوه

 بلاگ    ۱۴۰۰/۱۱/۲  چاپ
فواید و مضرات نوشیدن قهوه

یک کارآزمایی تصادفی برای مطالعه مصرف قهوه کافئین دار در بین 100 داوطلب به مدت دو هفته، پیامدهای بالقوه مفید و مضر نوشیدن قهوه برای سلامتی را نشان داد.
هنگامی که شرکت کنندگان به طور تصادفی برای نوشیدن قهوه انتخاب شدند، از نظر بدنی فعال تر بودند، با این حال تعداد ضربان قلب غیرطبیعی آنها افزایش یافته بود و در مقایسه با زمانی که به طور تصادفی برای اجتناب از مصرف کافئین به آنها اختصاص داده شد، کمتر می خوابیدند.

طبق تحقیقاتی که در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2021 ارائه شد، به نظر می‌رسد نوشیدن قهوه کافئین‌دار اثرات کوتاه‌مدت سلامتی مفید و مضری دارد: افزایش ضربان قلب غیرطبیعی، افزایش فعالیت بدنی و کاهش مدت زمان خواب.



گرگوری مارکوس، سرپرست تیم تحقیقات قلب و عروق و استاد برجسته تحقیقات فیبریلاسیون دهلیزی در دانشگاه کالیفرنیا، می گوید: «قهوه رایج ترین نوشیدنی مصرفی در جهان است، اما اثرات آن بر سلامتی هنوز نامشخص است. فرانسیسکو در حالی که اکثر مطالعات مشاهده‌ای طولانی‌مدت فواید بالقوه متعدد نوشیدن قهوه را پیشنهاد کرده‌اند، این اولین کارآزمایی تصادفی‌سازی شده برای بررسی پیامدهای فیزیولوژیکی مصرف قهوه در زمان واقعی است.

مارکوس و همکارانش 100 داوطلب بزرگسال را ثبت نام کردند و به آنها گماشته شد که از دستگاه های ضبط مداوم نوار قلب (برای ردیابی ریتم قلب)، دستگاه های مچ بسته برای ردیابی فعالیت بدنی و خواب استفاده کنند. و مانیتورهای مداوم گلوکز برای ردیابی سطح قند خون به مدت دو هفته. میانگین سنی شرکت کنندگان 38 سال، 51 درصد زن و 48 درصد سفیدپوست بودند. محققان همچنین نمونه‌های بزاق DNA را از شرکت‌کنندگان برای ارزیابی انواع ژنتیکی که ممکن است متابولیسم کافئین را تحت تأثیر قرار دهند، به‌دست آوردند.

سپس شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی از مصرف قهوه خودداری کنند یا برای 14 روز متوالی بیش از دو روز متوالی مصرف نکنند. مصرف قهوه و اسپرسو در زمان واقعی از طریق "دکمه مهر زمان" روی مانیتور ECG ثبت شد و محققان سفرهای کافی شاپ ها را با ردیابی جغرافیایی ردیابی کردند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های روزانه‌ای را تکمیل کردند تا میزان قهوه‌ای که هر روز صبح مصرف کرده‌اند را مشخص کنند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که مصرف قهوه با افزایش 54 درصدی در انقباضات زودرس بطنی مرتبط است، نوعی ضربان غیرطبیعی قلب که از حفره‌های پایینی قلب منشا می‌گیرد و گزارش شده است که احساس می‌شود مانند ضربان قلب ناپدید شده است. در مقابل، نوشیدن قهوه بیشتر با اپیزودهای کمتری از تاکی کاردی فوق بطنی، یک ریتم غیر طبیعی سریع قلب ناشی از حفره های فوقانی قلب همراه بود.



مصرف قهوه به طور مداوم با فعالیت بدنی بیشتر و همچنین خواب کمتر مرتبط بود. به طور مشخص:

شرکت‌کنندگانی که قهوه مصرف می‌کردند در مقایسه با روزهایی که قهوه نمی‌نوشیدند، روزانه بیش از 1000 مرحله اضافی را ثبت کردند.
در روزهایی که شرکت‌کنندگان قهوه می‌نوشیدند، طبق دستگاه‌های Fitbit خود، 36 دقیقه کمتر در شب می‌خوابیدند.
نوشیدن بیش از یک نوشیدنی قهوه، تعداد ضربان‌های نامنظم قلب ناشی از حفره‌های پایینی قلب را بیش از دو برابر می‌کند.
هر فنجان قهوه اضافی مصرف شده با نزدیک به 600 گام بیشتر در روز و 18 دقیقه خواب کمتر در هر شب همراه بود.
هیچ تفاوتی در میزان گلوکز ثبت شده به طور مداوم در زمان مصرف قهوه توسط شرکت کنندگان در مطالعه در مقایسه با اجتناب از قهوه وجود نداشت.

این یافته ها با تجزیه و تحلیل پایبندی به انتساب تصادفی آنها تأیید شد و زمانی که قهوه بیشتر در مقابل قهوه کمتر مصرف شد، تقویت شد.

مارکوس می‌گوید: «فعالیت بدنی بیشتر، که به نظر می‌رسد ناشی از مصرف قهوه باشد، فواید سلامتی متعددی دارد، مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چندین سرطان، و با طول عمر بیشتر مرتبط است.» از سوی دیگر، کاهش خواب با انواع پیامدهای نامطلوب روانپزشکی، عصبی و قلبی عروقی همراه است. ضربان‌های غیرطبیعی‌تر قلب از حفره‌های بالایی قلب بر خطر فیبریلاسیون دهلیزی تأثیر می‌گذارد و ضربان‌های غیرطبیعی‌تر از حفره‌های پایینی یا بطن‌ها، خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. این نتایج رابطه پیچیده بین قهوه و سلامتی را برجسته می کند.

شرکت‌کنندگان در مطالعه با انواع ژنتیکی مرتبط با متابولیسم سریع‌تر کافئین، ضربان قلب غیرطبیعی‌تری را نشان دادند که از بطن‌ها یا PVC ها منشا می‌گرفت، زمانی که قهوه کافئین‌دار بیشتری مصرف می‌شد. هر چه یک فرد بر اساس ژنتیک خود کافئین را کندتر متابولیزه کند، با نوشیدن قهوه کافئین دار خواب بیشتری از دست می دهد.

محققان همچنین به دنبال تعیین اینکه آیا تغییرات در ورزش یا خواب بر تأثیر قهوه بر ریتم غیرطبیعی قلب تأثیر می‌گذارد یا خیر، و چنین ارتباطی شناسایی نشد.



مارکوس اشاره کرد که از آنجایی که قهوه به طور تصادفی به شرکت کنندگان در مطالعه اختصاص داده شد، می توان علت و معلولی را استنباط کرد. این مشاهدات در طی ارزیابی‌های مکرر روزهای مصرف قهوه در مقابل زمانی که برای هر شرکت‌کننده مطالعه نبود، انجام شد، و نگرانی‌ها در مورد تفاوت‌ها در ویژگی‌های سطح فردی را به عنوان توضیحی برای این نتایج از بین برد.

این مطالعه توسط جایزه نوآوری قلب و عروق UCSF، مرکز تحقیقات فیبریلاسیون دهلیزی Naify و بخش قلب و عروق دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو تامین شده است.

Healthtoday


برچسب ها:  coffee  قهوه  کافئین  قلب