صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۱۰/۲

 دیابت نوع دوم

برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم چیکار کنیم؟

 بلاگ    ۱۴۰۰/۱۰/۲  چاپ
برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم چیکار کنیم؟

دیابت نوع 2 باعث می شود که سطح قند خون افراد بیش از حد بالا برود. شناخت علائم و نشانه های اولیه این بیماری مزمن می تواند منجر به درمان زودتر فرد شود که خطر عوارض شدید را کاهش می دهد.

دیابت نوع دوم یک بیماری شایع است. گزارش سال 2017 منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان داد که 30.3 میلیون بزرگسال در ایالات متحده دیابت دارند. این گزارش همچنین تخمین زده است که 84.1 میلیون بزرگسال دیگر در ایالات متحده به پیش دیابت مبتلا هستند.

افراد مبتلا به پیش دیابت دارای سطوح قند خون بالاتر از حد طبیعی هستند، اما پزشکان هنوز آنها را دیابتی نمی دانند. بر اساس CDCTrusted Source، افراد مبتلا به پیش دیابت معمولاً در عرض 5 سال در صورت عدم درمان به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

شروع دیابت نوع دوم می تواند تدریجی باشد و علائم در مراحل اولیه خفیف باشد. در نتیجه، بسیاری از افراد ممکن است متوجه نباشند که این عارضه را دارند.



در این مقاله به بررسی علائم و نشانه های اولیه دیابت نوع دوم و اهمیت تشخیص زودهنگام آن می پردازیم. ما همچنین عوامل خطر برای ایجاد این بیماری را مورد بحث قرار می دهیم.

علائم و نشانه های اولیه

علائم و نشانه های اولیه دیابت نوع دوم می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- تکرر ادرار

هنگامی که سطح قند خون بالا است، کلیه ها سعی می کنند قند اضافی را با فیلتر کردن آن از خون خارج کنند. این می تواند منجر به نیاز فرد به دفع ادرار بیشتر به خصوص در شب شود.

2- افزایش تشنگی

تکرر ادرار که برای حذف قند اضافی از خون ضروری است می تواند باعث از دست دادن آب اضافی بدن شود. با گذشت زمان، این می تواند باعث کم آبی بدن شود و منجر به احساس تشنگی بیشتر از حد معمول در فرد شود.

3- همیشه احساس گرسنگی می کنید

افراد مبتلا به دیابت اغلب از غذایی که می خورند انرژی کافی دریافت نمی کنند.

دستگاه گوارش غذا را به قند ساده ای به نام گلوکز تجزیه می کند که بدن از آن به عنوان سوخت استفاده می کند. در افراد مبتلا به دیابت، مقدار کافی از این گلوکز از جریان خون به سلول های بدن منتقل نمی شود.

در نتیجه، افراد مبتلا به دیابت نوع دوم، صرف نظر از اینکه اخیرا چقدر غذا خورده اند، اغلب احساس گرسنگی می کنند.

4- احساس خستگی بسیار زیاد

دیابت نوع 2 می تواند بر سطح انرژی افراد تأثیر بگذارد و باعث شود که آنها احساس خستگی یا خستگی بیش از اندازه داشته باشند. این خستگی در نتیجه حرکت قند ناکافی از جریان خون به سلول های بدن رخ می دهد.

5- تاری دید

قند بیش از حد در خون می تواند به رگ های خونی ریز چشم آسیب برساند که می تواند باعث تاری دید شود. این تاری دید می تواند در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و ممکن است در بعضی مواقع با آن مواجه شوید.

اگر فرد مبتلا به دیابت بدون درمان رها شود، آسیب به این رگ های خونی می تواند شدیدتر شود و در نهایت ممکن است از دست دادن دائمی بینایی رخ دهد.

6- روند آهسته بهبود بریدگی ها و زخم ها


سطوح بالای قند در خون می تواند به اعصاب و رگ های خونی بدن آسیب برساند که می تواند گردش خون را مختل کند. در نتیجه، حتی بریدگی ها و زخم های کوچک ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا بهبود یابند. کندی بهبود زخم نیز خطر عفونت را افزایش می دهد.

7- سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد در دست ها یا پاها

سطح بالای قند خون می تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد و به اعصاب بدن آسیب برساند. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، این می تواند منجر به درد یا احساس گزگز یا بی حسی در دست ها و پاها شود.

این وضعیت به عنوان نوروپاتی شناخته می شود و در صورت عدم درمان دیابت می تواند به مرور زمان بدتر شود و منجر به عوارض جدی تری شود.

8- لکه های پوست تیره

لکه‌های پوست تیره که روی چین‌های گردن، زیر بغل یا کشاله ران ایجاد می‌شود نیز می‌تواند نشان‌دهنده خطر بالاتر دیابت باشد. این تکه ها ممکن است بسیار نرم و مخملی به نظر برسند.

این بیماری پوستی به نام آکانتوز نیگریکانس شناخته می شود.

9-  خارش و عفونت های قارچی

قند اضافی در خون و ادرار غذای مخمر را فراهم می کند که می تواند منجر به عفونت شود. عفونت‌های قارچی معمولاً در نواحی گرم و مرطوب پوست مانند دهان، نواحی تناسلی و زیر بغل ایجاد می‌شوند.

نواحی آسیب دیده معمولاً خارش دارند، اما ممکن است فرد دچار سوزش، قرمزی و درد نیز شود.



در انتها، متخصصین اذعان میکنند که اهمیت دارد به خاطر داشته باشید که در حالی که پزشک شما ممکن است دارویی برای کمک به مدیریت دیابت تجویز کند، نباید اشتباه کنید و فرض کنید که یک قرص می تواند همه چیز را برطرف کند.

مردم فکر می کنند که چون دکترشان دارویی برای کنترل قند خون به آنها داده است، دیگر دیابت ندارند.اما این یک باور کاملا نادرست است. بیماران اغلب احساس می‌کنند که می‌توانند دارو را مصرف کنند و مراقب آنچه می‌خورند یا ورزش نمی‌کنند، نیستند.»

شاید کمترین چیزی که در مورد دیابت نوع 2 شناخته شده است این باشد که اغلب می‌توان تنها با کاهش 5 درصدی وزن بدن توسط افرادی که به دیابت مبتلا هستند، از آن جلوگیری کرد.پس باید مراقب وزن و رژیم غذایی خود باشیم.

منبع: medicalnews