صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۳۰

 آشنایی با UTI

عفونت مثانه در زنان: چگونه به آن مبتلا می شویم؟

 بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۳۰  چاپ
عفونت مثانه در زنان: چگونه به آن مبتلا می شویم؟

UTI (عفونت مثانه) یک عفونت در هر قسمت از دستگاه ادراری است. هنگامی که کلیه ها ادرار را تولید میکنند، ادرار از طریق حالب ها به سمت مثانه جریان می یابد و در آنجا ذخیره می شود تا زمانی که فرد آن را تخلیه کند. در آن نقطه، ادرار به فاصله کوتاهی از مجاری ادرار به سمت پایین جریان می یابد و از بدن خارج می شود.

شایع ترین نوع عفونت ادراری در زنان پیش از یائسگی، عفونت مثانه بدون عارضه است.به این معنی است که هیچ ناهنجاری ساختاری یا اقدامات پزشکی اخیر وجود ندارد که فرد را مستعد عفونت مثانه کند و علائم محدود به مثانه و مجرای ادرار است.

عفونت مثانه بدون عارضه می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، زنان به ویژه در سنین نوجوانی و بیست سالگی خود مستعد مبتلا شدن هستند. برخی از مطالعات تخمین زده اند که نیمی از زنان بالغ حداقل یک عفونت ادراری مثانه در طول زندگی خود داشته اند. در استفاده رایج، اصطلاحات "UTI" و "عفونت مثانه" اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.

عفونت های مثانه که با آنتی بیوتیک درمان می شوند به ندرت باعث مرگ یا بیماری شدید می شوند، اما می توانند بسیار ناراحت کننده باشند. تحت شرایط خاص، عفونت‌های مثانه درمان‌نشده می‌توانند به کلیه‌ها ثرایت کنند، جایی که می‌توانند باعث آسیب کلیه و یا سپسیس شوند.

در صورت عدم درمان، حدود 25 درصد از عفونت های مثانه خودبه خود برطرف می شوند.



علائم عفونت ادراری چیست؟

علائم عفونت مثانه در زنان پیش از یائسگی عبارتند از:
درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
احساس سفتی، ناراحتی یا درد زیر شکم
نیاز به دفع مکرر یا فوری
در موارد نادر، علائم می تواند شامل خون در ادرار، تب، لرز، و/یا درد پهلو (درد به سمت پشت، زیر دنده ها) باشد. با این حال، این علائم بیشتر مربوط به عفونت ادراری است که به کلیه ها رسیده است، که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

من یک زن سالم قبل از یائسگی هستم. چه چیزی باعث عفونت مثانه در من می شود؟

شایع ترین علت عفونت های بدون عارضه مثانه در زنان یائسه، باکتری E.Coli است که در مدفوع یافت می شود. E.Coli معمولاً از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می شود و راه خود را به سمت بالا به داخل مثانه باز می کند.



عوامل خطر عفونت مثانه و UTI چیست؟ آیا می توانم آنها را تغییر دهم یا به حداقل برسانم؟

شما می توانید برخی از عوامل خطرناک خود را اصلاح کنید، اما نه همه. عوامل خطرناک عبارتند از:

تمامی زنان فاصله نسبتاً کمی از مقعد تا مجرای ادراری خود دارند. آنها همچنین مجرای ادرار نسبتاً کوتاهی دارند. این فواصل کوتاه به این معنی است که E.Coli و سایر باکتری های مدفوع به راحتی به سمت مجرای ادرار و به سمت مثانه پخش می شوند. زنان ترنس که "جراحی پایین" انجام داده اند در معرض خطر عفونت ادراری هستند.
دوره اخیر آنتی بیوتیک برای یک عفونت متفاوت. در زنان پیش از یائسگی، ناحیه بین رکتوم و واژن و خود واژن حاوی فلور است که به سرکوب باکتری‌های مضر برای مثانه کمک می‌کند. یکی از عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها این است که آنها این فلور را کاهش می دهند که به نوبه خود اجازه رشد باکتری های مضر را می دهد. از آنجایی که مجرای ادرار و مجرای واژن بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، باکتری می تواند از واژن به مجرای ادرار و به مثانه گسترش یابد.
فعالیت جنسی. فعالیت های حین رابطه جنسی می تواند باکتری های مدفوع را به سمت مجرای ادرار پخش کند.

بروز عفونت مثانه در هفته های بعد از معاینه لگن بیشتر است. هر نوع ابزار پزشکی در مجرای ادرار یا نزدیک آن می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.



اگرچه UTI در زنان در تمام سنین دیده می شود، اما عفونت مثانه در اواخر نوجوانی و بیست سالگی بیشتر شایع است.

بارداری خطر ابتلا به عفونت مثانه را افزایش می دهد. موقعیت رحم در حال رشد می تواند خروج ادرار را محدود کند. هر زن باردار با آزمایش باکتری در ادرارش مثبت باید تحت درمان قرار گیرد، حتی اگر علائمی نداشته باشد.

آیا می توانم برای جلوگیری از عفونت مثانه کاری انجام دهم؟

اسیدیته بودن ادرار سالم از عفونت باکتریایی محافظت می کند. اسیدهای آلی از میوه ها و پروتئین به اسیدیته بالا کمک می کنند، بنابراین آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
از پزشک خود بپرسید که نوشیدن چقدر آب برای شما بی خطر است و سپس آن مقدار را بنوشید. نوشیدن آب زیاد غلظت باکتری ها را در مثانه رقیق می کند و ادرار کردن به دفع باکتری ها از مجرای ادرار کمک می کند.
روشی برای پیشگیری از بارداری انتخاب کنید که نیازی به استفاده از اسپرم کش نداشته باشد. اسپرم کش ها می توانند فلور را که از باکتری های مضر محافظت می کنند، کاهش دهند.
هنگام ادرار کردن، مثانه خود را کاملا خالی کنید. اگر میل به ادرار کردن دارید، آن را نگه ندارید.



چرا UTI من مدام عود می کند؟

UTI های عود کننده به این صورت تعریف می شوند که 2 بار یا بیشتر در 6 ماه یا 3 بار یا بیشتر در 12 ماه رخ می دهند. به طور کلی، عفونت‌های ادراری عودکننده در واقع عفونت‌های جدید هستند و نه شکست در درمان عفونت قبلی - حتی اگر سویه باکتریایی همان باکتری باشد که باعث عفونت اولیه شده است.

متأسفانه، عود شایع است، به ویژه زمانی که عفونت اولیه ناشی از E.Coli باشد. این ممکن است به این دلیل باشد که E. Coli نسبتاً آسان از مقعد به مجرای ادرار منتقل می شود. اگر عفونت مثانه مکرر دارید، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

از پزشک بخواهید که کشت ادرار را تجویز کند. این کشت به آزمایشگاه اجازه می دهد تا ببیند کدام باکتری خاص در ادرار شما وجود دارد تا بتوان مناسب ترین آنتی بیوتیک را برای شما تجویز کرد. اگر دوره کامل آنتی بیوتیک را تمام کرده اید و عفونت شما در عرض چند هفته پس از عفونت اولیه عود می کند، ممکن است به این معنی باشد که آنتی بیوتیک مناسب را مصرف نکرده اید.

مطمئن شوید که اقدامات پیشگیرانه ذکر شده در بالا را انجام دهید.

اگر عفونت های شما به اقدامات پیشگیرانه پاسخ نمی دهد، می توانید از پزشک خود بخواهید که شما را برای بررسی بیشتر مشکل به یک متخصص اورولوژی ارجاع دهد. شرایطی که فرد را بیشتر در معرض ابتلا به UTI قرار می دهد شامل سنگ کلیه یا سایر انسدادهای دستگاه ادراری است.

چند تصور غلط رایج در مورد عفونت مثانه

تصور غلط: آب زغال اخته به درمان عفونت مثانه کمک می کند.

واقعیت: زغال اخته حاوی ترکیبی است که از چسبیدن باکتری ها به دیواره های مثانه جلوگیری می کند. این ممکن است به جلوگیری از عفونت مثانه کمک کند، اما شواهد علمی کافی برای دانستن قطعی وجود ندارد. آب کرن بری عفونت موجود را درمان نمی کند.

تصور غلط: زیر شکم من واقعا درد می کند، وقتی ادرار می کنم می سوزد و ادرارم کدر و بدبو است. واضح است که من عفونت ادراری دارم، بنابراین پزشک من باید آنتی بیوتیک را از طریق تلفن تجویز کند.

واقعیت: هر یک یا همه علائم شما می تواند ناشی از شرایط دیگری باشد که ممکن است بدتر شوند در حالی که شما وقت خود را برای درمان عفونت ادراری که ندارید تلف می کنید.



تصور غلط: زمانی که احساس بهتری پیدا کردم می توانم مصرف آنتی بیوتیک خود را متوقف کنم.

واقعیت: شما باید دوره کامل آنتی بیوتیک را به پایان برسانید. احساس بهتر به این معنی نیست که باکتری ها از بین رفته اند. این فقط به این معنی است که باکتری کافی برای ایجاد ناراحتی باقی نمانده است. متاسفانه باکتری ها تولید مثل می کنند. نه تنها ممکن است آنقدر تکثیر شوند که باعث ناراحتی بیشتر شوند. آنها ممکن است به اندازه کافی متفاوت تولید شوند و به اندازه کافی پخش شوند تا آنتی بیوتیکی که شما و میلیون ها نفر دیگر به آن متکی هستید دیگر کار نکند.

اطلاعات بیشتر: مقاومت آنتی بیوتیکی یک نگرانی بزرگ و جهانی است. به زودی دیگر آنتی بیوتیک موثری در برابر برخی عفونت های رایج نخواهیم داشت. مطمئن شوید که تمام دوره تجویز شده را به پایان رسانده اید و بدون نسخه آنتی بیوتیک نخرید یا مصرف نکنید.

علیرغم بهترین تلاش شما برای پیشگیری، ممکن است همچنان به عفونت ادراری مبتلا شوید. زمانی که عفونت ادراری زود تشخیص داده شود، بسیار آزاردهنده، خفیف دردناک و درمان آن ساده است. با این حال، UTI می تواند به سرعت بسیار دردناک شود. اگر علائم عفونت ادراری دارید و ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما نمی‌تواند شما را برای یک قرار ملاقات در همان روز بپذیرد، به کلینیک مراجعه کنید. ساعتی که از روز شما صرف می شود برای جلوگیری از ناراحتی یا درد ناشی از عفونت ادراری مزمن بسیار ارزشمند است.

گیتا تجهیز هیلدا