صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۲۴

 کنترل فشار خون

فشار خون بالا, قاتل خاموش

 بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۲۴  چاپ
فشار خون بالا, قاتل خاموش

حتمالاً بسیاری از افراد را می‌شناسید که فشار خون بالا دارند، یا افرادی که تا قبل از وقوع یک فاجعه پزشکی از فشار خون بالا خود آگاه نبودند. این یک وضعیت رایج است که اغلب می توان با ایجاد تغییرات کوچک اما مهم در سبک زندگی از آن جلوگیری کرد یا آن را کنترل کرد.

فشار خون دقیقاً چیست؟

فشار خون اندازه گیری مقدار نیرویی است که با گردش خون در دیواره های شریان های شما ایجاد می شود و از 2 عدد تشکیل شده است.

هر بار که قلب شما می تپد، خون را با نیرویی به داخل رگ ها پمپاژ می کند که دیواره آنها را کشیده می شود.

این فشار خون سیستولیک (عدد اول یا عدد بالا) نامیده می شود. فشاری که در شریان ها در زمانی که قلب بین ضربان ها استراحت می کند، فشار خون دیاستولیک (عدد دوم یا عدد پایین) نامیده می شود.

فشار خون بالا می تواند خطرناک باشد، زیرا می تواند منجر به سکته مغزی، حملات قلبی، و همچنین بیماری فشار خون بالا، بیماری کلیوی و آسیب چشم شود، با خطر کوری و بالون شدن شریان ها (آنوریسم). به طور معمول، هیچ علامتی وجود ندارد، به همین دلیل است که فشار خون بالا اغلب "قاتل خاموش" نامیده می شود.



چگونه فشار خون بالا تشخیص داده می شود؟

فشار خون بالا با آزمایش فشار خون تشخیص داده می شود، زمانی که یک کاف روی بازوی شما قرار می گیرد، باد می شود و سپس به آرامی تخلیه می شود.

فشار خون می تواند به طور موقت افزایش یابد، به ویژه در پاسخ به استرس یا ورزش، و حداقل 3 اندازه گیری فشار خون، در حالت استراحت، برای تشخیص فشار خون بالا لازم است.

هنگامی که این اتفاق می افتد، متخصص مراقبت های بهداشتی شما درباره تغییراتی که می توانید در سبک زندگی خود برای کمک به کاهش فشار خون خود ایجاد کنید، صحبت می کند. اگر فشار خون به مرحله یک برسد (نمودار بالا را ببینید)، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما به احتمال زیاد دارو را به تغییرات سبک زندگی اضافه می‌کند و در مرحله دوم، ممکن است به داروهای اضافی نیاز داشته باشید.

انواع فشار خون چیست؟

2 نوع فشار خون بالا وجود دارد:

فشار خون اولیه (همچنین فشار خون ضروری نیز نامیده می شود)

علت مشخصی برای وقوع آن وجود ندارد، به تدریج ایجاد می شود.
فشار خون ثانویه

این در نتیجه یک بیماری دیگر ایجاد می شود، به عنوان مثال. بیماری کلیوی، تومور غده فوق کلیوی، آپنه انسدادی خواب، کوآرکتاسیون آئورت

عوامل خطر برای ابتلا به فشار خون بالا چیست؟
عوامل خطر به دو نوع تقسیم می شوند.



غیر قابل تغییر

اینها عوامل خطری هستند که خارج از کنترل شما هستند. آنها عبارتند از:

داشتن سابقه خانوادگی فشار خون بالا
سالخوردگی

قابل تغییر

اینها عوامل خطری هستند که می توانید آنها را کنترل کنید که عبارتند از:

رژیم غذایی ناسالم: خوردن غذاهای سرشار از چربی، قند یا سدیم می تواند به فشار خون بالا کمک کند.
سبک زندگی کم تحرک و ورزش نکردن

اضافه وزن: اضافه وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا و همچنین بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری های جدی را افزایش می دهد.

الکل: مصرف بیش از یک نوشیدنی الکلی در روز برای زنان یا دو نوشیدنی الکلی برای مردان با فشار خون بالا مرتبط است.

سیگار کشیدن: تنباکو می‌تواند به شریان‌ها و از طریق دود دست دوم به شریان‌های اطرافیان شما آسیب برساند.
این عوامل خطر قابل اصلاح همگی در هم تنیده هستند.

رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک اغلب منجر به اضافه وزن می شود که معمولاً با میل کم به ورزش و میل زیاد به خوردن همراه است. استرس ناشی از خستگی در تمام روز گاهی منجر به مصرف الکل یا تنباکو برای کاهش استرس می شود.

در حالی که درست است که فشار خون بالا به ندرت علائم قابل توجهی را برای بیمار ایجاد می کند، اما منجر به شرایط بسیاری می شود که بیمار را ملزم به مراجعه به پزشک می کند. درد قفسه سینه، تنگی نفس، مشکلات بینایی، بیماری کلیوی و سردرد، در میان بسیاری از شرایط دیگر، پزشک را وادار می کند تا فشار خون بالا را بررسی کند.



فشار خون اولیه چگونه درمان می شود؟

برای کاهش فشار خون، تغییر در سبک زندگی بسیار مهم است. عادات قدیمی (و بد) به سختی می میرند، اما اتخاذ یک سبک زندگی سالم تر می تواند به شدت به بهبودی شما کمک کند

اتخاذ یک رژیم غذایی سالم

رسیدن به وزن سالم و حفظ آن و همچنین توجه به مصرف الکل و سیگار کلیدی است.

کاهش مصرف سدیم می تواند در درمان فشار خون بالا مفید باشد. بیشتر سدیمی که ما می خوریم از غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده می آید، بنابراین از مصرف آنها اجتناب کنید. اگر کنسروها را در مایع نمکی می‌خرید، قبل از مصرف آن را آبکش کرده و آبکشی کنید. به جای استفاده از نمک یا سس سویا، غذای خود را با گیاهان و ادویه ها طعم دار کنید.

این رژیم غذایی مشابه رژیم مدیترانه ای است و خوردن میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب یا بدون چربی، غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، آجیل و لوبیا را توصیه می کند. این برنامه مصرف کافی پتاسیم، کلسیم و منیزیم را تضمین می کند که همه اینها برای سیستم قلبی عروقی ارزشمند هستند.

صرف نظر از اینکه برنامه غذایی خاصی را دنبال می کنید، حتماً اطلاعات تغذیه ای روی برچسب بسته بندی را با هم مقایسه کنید و محصولاتی را انتخاب کنید که سدیم کمتر، قند اضافه شده کمتر و چربی ترانس کمتری دارند. در خانه بپزید تا بدانید دقیقا چه می خورید – وعده های غذایی رستوران ها اغلب مملو از چربی و شکر هستند که طعم بهتری به آن ها می دهد.



بیشتر ورزش کنید

ورزش جزء کلیدی در کاهش فشار خون است. 5 بار در هفته حداقل 30 دقیقه وقت بگذارید. به جای رانندگی تا جایی که می توانید پیاده روی و دوچرخه سواری کنید. یکی دو ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید. هر زمان که ممکن است، پله ها را به جای آسانسور انتخاب کنید. در خانه ورزش کنید یا به باشگاه بپیوندید، آهسته دویدن را شروع کنید یا یک ورزش جدید یاد بگیرید! تلاش های کوچک اضافه می شود.

درمان پزشکی

گر سبک زندگی خود را تغییر دادید اما همچنان فشار خون بالا دارید، پزشک ممکن است دارو را توصیه کند. اغلب (اما نه همیشه) اولین دارویی که توصیه می شود یک دیورتیک است که به عنوان "قرص آب" نیز شناخته می شود. اگر فشار خون شما به مرحله دو رسیده باشد، پزشک ممکن است داروی دوم را توصیه کند.

منبع : Halza