صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۲۱

 شناخت مشکلات قلبی

بیماری های قلبی و حملات قلبی در زنان

 بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۲۱  چاپ
بیماری های قلبی و حملات قلبی در زنان

اصطلاح بیماری قلبی به چندین نوع بیماری قلبی اشاره دارد. شایع‌ترین نوع آن «بیماری کرونری قلب» (CHD) نامیده می‌شود و همچنین شایع‌ترین علت حملات قلبی است. CHD به دلیل تجمع رسوبات چربی به نام پلاک در دیواره عروق است که خون را به قلب (به نام عروق کرونر) و سایر قسمت های بدن تامین می کند. در نتیجه تجمع پلاک باعث باریک شدن داخل رگ ها در طول زمان می شود که می تواند تا حدی یا به طور کامل جریان خون را مسدود کند و در نتیجه منجر به عوارضی مانند آنژین صدری و حملات قلبی شود.

حمله قلبی، که به عنوان انفارکتوس میوکارد نیز شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که بخشی از عضله قلب خون ناکافی دریافت کند. هر چه زمان بیشتری بدون درمان موثر برای بازگرداندن خون بگذرد، آسیب بیشتری به عضله قلب وارد می شود. حمله قلبی یک اورژانس تهدید کننده زندگی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

حملات قلبی و عواقب آن می تواند در زنان بسیار جدی باشد. تحقیقات همچنین نشان داده است که زنان در مقایسه با مردان مرگ و میر بالاتر و بهبودی ضعیف‌تری پس از حمله قلبی دارند. این می تواند به دلایل زیادی باشد. یکی از آنها تفاوت در علائمی است که زنان در هنگام حمله قلبی تجربه می کنند که اغلب با تشخیص دیگری اشتباه گرفته می شود. این امر به طور بالقوه تشخیص و مدیریت را به تاخیر می اندازد و در نتیجه تاثیر منفی بر بهبودی دارد.



با توجه به CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها)، بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر زنان در ایالات متحده است و باعث حدود 299578 مرگ در سال 2017 شده است.

گزارشی از انجمن قلب آمریکا نشان داد که از هر 16 زن 20 ساله و بالاتر، 1 نفر مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب است. این آمار کاملاً تعجب آور است!

علائمی که زنان در هنگام حمله تجربه می کنند چیست؟

به طور کلی، علائم حمله قلبی (هم برای مردان و هم برای زنان) می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما رایج ترین آنها عبارتند از:

درد یا ناراحتی قفسه سینه که شروع ناگهانی دارد و معمولاً فروکش نمی کند. اغلب مانند احساس فشار، سفتی یا فشردن است
درد ممکن است به بازوی چپ یا راست یا گردن، فک، کمر یا شکم شما سرایت کند.
همچنین ممکن است احساس بیماری، عرق کردن، سبکی سر یا تنگی نفس داشته باشید.
این علائم ممکن است در هنگام استراحت یا هر نوع فعالیت ورزشی رخ دهد.

علامت معمولی که هر دو جنس تجربه می کنند، درد یا ناراحتی قفسه سینه است. با این حال، همچنین اشاره شده است که زنان بیشتر احتمال دارد علائم دیگری مانند تنگی نفس، تهوع یا استفراغ، خستگی غیرعادی و درد پشت یا فک را تجربه کنند.

در برخی موارد، زنانی که حمله قلبی را تجربه می‌کنند، فشار فوقانی پشت را توصیف می‌کنند که شبیه فشردن است، یا طناب بسته شده به اطراف آنها. سرگیجه، سبکی سر، یا غش نیز علائم دیگری هستند که باید مراقب آنها باشید.

بسیاری از زنان اغلب تصور می کنند که علائم حمله قلبی غیرقابل انکار است و علائم آنها را با برخی از شرایط کمتر تهدید کننده زندگی مانند رفلکس اسید، آنفولانزا یا پیری طبیعی مرتبط می کنند. در واقع، علائم حمله قلبی می تواند کاملاً ظریف و گاهی گیج کننده باشد. برخی برای تسکین علائم خود داروهای مسکن و سایر داروهایی را که در خانه دارند مصرف می‌کنند، اما واقعاً باید با اورژانس یا خدمات آمبولانس تماس بگیرند.



چرا علائم حمله قلبی در زنان متفاوت است؟

بیماری قلبی در بسیاری از زنان به دلیل انسداد آشکار در شریان ها مانند مردان اتفاق نمی افتد. در عوض، پلاک اغلب به طور مساوی در امتداد دیواره شریان یا در شریان های کوچکتر پخش می شود. به این «سندرم میکروواسکولار» می گویند. برخی از متخصصان بر این باورند که تغییرات در هورمون ها در طول پیری یا التهاب می تواند دلیلی برای تحت تأثیر قرار گرفتن عروق خونی کوچکتر در زنان باشد.

جریان خون به قلب در زنان مبتلا به سندرم میکروواسکولار به طور خطرناکی کاهش می یابد. اما آنها اغلب شدت علائم را احساس نمی کنند، به عنوان مثال درد قفسه سینه که معمولاً با مسدود شدن شریان های بزرگتر رخ می دهد. در عوض، آنها علائم ظریف تری دارند که به راحتی قابل شناسایی نیستند.

عوامل خطر برای ابتلا به حمله قلبی چیست؟

عوامل خطر بیماری قلبی و حملات قلبی که در پیشگیری و مدیریت آن بسیار مهم هستند عبارتند از:

داشتن فشار خون بالا
داشتن سطح کلسترول بالا در خون
دیابت
سیگار کشیدن
نوشیدن بیش از حد الکل
اضافه وزن داشتن
انجام ندادن ورزش بدنی کافی

هورمون‌ها می‌توانند منبع محافظت در برابر بیماری‌های قلبی برای زنان قبل از رسیدن به یائسگی باشند، اما این محافظت پس از یائسگی از بین می‌رود و بنابراین خطر افزایش می‌یابد. با در نظر گرفتن این موضوع، زنان باید به طور منظم معاینات سلامتی را انجام دهند، به خصوص پس از یائسگی و همه باید سبک زندگی سالمی داشته باشند.



برای پیشگیری باید چکار کنیم؟

سعی کنید و در یک قرار ملاقات با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برنامه ریزی کنید تا در مورد خطر شخصی بیماری قلبی خود مطلع شوید.
از آنجایی که علائم بیماری قلبی ممکن است در زنان متفاوت باشد و حتی ممکن است چالش‌های تشخیصی وجود داشته باشد، بهتر است در کلینیکی که فقط برای زنان متخصص بیماری‌های قلبی است مراجعه کنید.
اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این شامل سن پدر یا برادر شما زیر 55 سال در هنگام تشخیص بیماری قلبی، یا سن مادر یا خواهر شما زیر 65 سال در هنگام تشخیص بیماری است.
سیگار را ترک کنید: تنها پس از یک سال ترک سیگار، می توانید خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را تا 50 درصد کاهش دهید.
مصرف الکل خود را محدود کنید.
ورزش را شروع کنید - فقط با 30 دقیقه پیاده روی در روز می توانید خطر ابتلا به CHD را کاهش دهید. با این حال، بیشتر هدف بگیرید!
در صورت لزوم رژیم غذایی خود و همچنین رژیم غذایی خانواده خود را تغییر دهید. این شامل خوردن وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های سالم و مفید، مصرف شکر کمتر و آماده‌سازی بهتر غذا از قبل می‌شود.
سطوح استرس خود را از طریق تکنیک های تمدد اعصاب، ورزش و تفکر مثبت مدیریت کنید.
تحقیقات و داده های بالینی برخی از تفاوت های جنسیتی را در فرآیندهای فیزیولوژیکی و تشریحی مرتبط با بیماری قلبی شناسایی کرده اند. این نشان دهنده نحوه بروز علائم آن در زنان است و همچنین می تواند مشکل تشخیصی ایجاد کند. بنابراین، آگاهی از چنین تفاوت هایی که به پیشگیری و مدیریت بیماری های قلبی از جمله حملات قلبی در زنان کمک می کند، مهم است. اگر در این مورد نگران هستید، سعی کنید اطلاعات و راهنمایی های بیشتری را از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مربوطه دریافت کنید.

منبع: heartassociate