صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۲۰

 عوارض کرونا در دراز مدت

کووید طولانی مدت می تواند باعث مشکلات قلبی در کنار مشکلات تنفسی شود

 بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۲۰  چاپ
کووید طولانی مدت می تواند باعث مشکلات قلبی در کنار مشکلات تنفسی شود

+ در یک مطالعه جدید، محققان گزارش دادند که 35 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به کووید طولانی مدت یک سال پس از ابتلا به ویروس، مشکلات تنفسی را تجربه کردند.
+ آنها گفتند که این وضعیت می تواند ناشی از مشکلات قلبی و همچنین مشکلات ریوی باشد.
+ مشکلات قلبی در میان افراد مبتلا به کووید طولانی مدت شایع است.
+ مشکلات قلبی می تواند تا مدت ها پس از کاهش بیماری ادامه یابد، اما می توانند خود به خود نیز برطرف شوند.
+ علائمی مانند سرفه و مشکلات تنفسی ممکن است باعث شود COVID-19 بیشتر به نظر برسد که یک بیماری ریوی است.




با این حال، مطالعه‌ای که امروز منتشر شد نشان می‌دهد افرادی که به کروناویروس جدید مبتلا می‌شوند ممکن است آسیب طولانی‌مدت به قلب خود نیز متحمل شوند.

محققان بلژیکی گزارش دادند که بیش از یک سوم افرادی که سابقه بیماری قلبی یا ریوی نداشتند و به دلیل کووید-19 در بیمارستان بستری شده بودند، یک سال پس از ترخیص از بیمارستان همچنان دچار تنگی نفس بودند.

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که عملکرد غیرطبیعی قلب به طور مستقل با تنگی نفس مداوم، معروف به تنگی نفس، مرتبط است.

دکتر ساوراب راجپال، متخصص قلب در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: «هم مشکلات ریوی و هم قلبی می‌توانند باعث تنگی نفس شوند». این مطالعه یادآوری می‌کند که ما نمی‌توانیم این ویروس را ساده نگیریم و باید اثرات بلندمدت آن بر قلب را مطالعه کنیم.

این یافته ها بر اساس تست های تنفسی اسپیرومتری و اسکن سی تی اسکن قفسه سینه برای ارزیابی عملکرد ریه، همراه با سونوگرافی قلب و یک تکنیک تصویربرداری جدید به نام کار میوکارد است که اطلاعات دقیق تری در مورد عملکرد قلب ارائه می دهد.

دکتر ماریا-لوئیزا لوچیان، نویسنده مطالعه و متخصص قلب و عروق در دانشگاه، "می تواند به توضیح اینکه چرا برخی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت یک سال بعد همچنان تنگی نفس را تجربه می کنند و نشان می دهد که ممکن است با کاهش عملکرد قلب مرتبط باشد، توضیح دهد." بیمارستان بروکسل در یک بیانیه مطبوعاتی گفت.

این تحقیق در EuroEcho 2021، کنگره علمی انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شد. هنوز مورد بازبینی یا انتشار قرار نگرفته است.

این مطالعه شامل 66 شرکت‌کننده بدون بیماری قلبی یا ریوی قبلی بود که بین مارس تا آوریل 2020 با کووید-19 در بیمارستان دانشگاهی بروکسل بستری شدند.



محققان دریافتند که 23 شرکت کننده (35 درصد) یک سال پس از تشخیص خود دچار تنگی نفس شدند.

لوچیان گفت: «هنگام بررسی جزئیات عملکرد قلب با سونوگرافی قلب، ناهنجاری های ظریفی را مشاهده کردیم که ممکن است ادامه تنگی نفس را توضیح دهد.

کار میوکارد می تواند یک ابزار اکوکاردیوگرافی جدید برای شناسایی زودهنگام ناهنجاری های عملکرد قلب در بیماران مبتلا به کووید-19 طولانی باشد که ممکن است به مراقبت های مکرر و طولانی مدت قلب نیاز داشته باشند.

"مطالعات آینده شامل انواع مختلف کووید-19 و تاثیر واکسیناسیون برای تایید نتایج ما در مورد تکامل طولانی مدت و پیامدهای قلبی احتمالی این بیماری مورد نیاز است."

دکتر اریک ویسوتزکی، مدیر برنامه بهبودی COVID-19 ما در MedStar Health، به Healthline گفت که تنگی نفس رایج‌ترین علامت کووید-19 درازمدت است و مشکلات قلبی «یک نگرانی نسبتاً رایج در میان بازماندگان» است.

وی گفت: تپش قلب و درد قفسه سینه برخی از علائم کووید-19 طولانی مدت است که به طور خاص مربوط به قلب است نه ریه. با این حال، آزمایش‌های تشخیصی مرتبط با کووید-19 بیشتر بر روی مسائل ریوی تمرکز دارد.

ویزوتزکی گفت: «بیماری‌های مرتبط با قلب ممکن است شایع‌تر از آن چیزی باشد که ما فکر می‌کنیم، زیرا همیشه کاری که باید انجام نمی‌شود.

منبع: Healthline