صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۱۴

 تاثیر نوشیدنی ها بر فشار خون

آنچه در مورد الکل و فشار خون باید بدانید

 بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۱۴  چاپ
آنچه در مورد الکل و فشار خون باید بدانید

نوشیدنی های الکلی بسیار محبوب هستند. مصرف الکل سبک تا متوسط ​​معمولا بی خطر است، اما مصرف بیش از حد الکل می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری متابولیک، از جمله فشار خون بالا را در شما افزایش دهد.

الکلیسم می تواند از طرق مختلف به بدن آسیب برساند، از جمله فشار خون. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با نوشیدن مشروبات الکلی مشکل دارید، مهم است که بدانید الکل چگونه می تواند بر فشار خون تأثیر بگذارد و چه باید کرد.

فشار خون بالا یا همان هایپرتنژن یک بیماری بسیار شایع در سراسر جهان است. و همچنین یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی عروقی است.

با ما همراه باشید تا در مورد برخی خطرات دیگر مرتبط با نوشیدنی های الکلی و مزایای بالقوه کاهش مصرف الکل بیشتر بدانید.



فشار خون منبع مطمئن میزان فشار در رگ های خونی است. این اندازه گیری فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک را در نظر می گیرد.

فشار سیستولیک فشار درون شریان‌های قلب هنگام انقباض قلب است و فشار دیاستولیک به پایین‌ترین فشار در شریان‌ها زمانی که قلب در بین انقباضات آرام می‌شود، اشاره دارد.

واحد اندازه گیری فشار خون میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) است. به صورت فشار سیستولیک بر فشار دیاستولیک بیان می شود.

فشار خون طبیعی کمتر یا مساوی 120/80 میلی متر جیوه منبع مورد اعتماد است و هر چیزی بیشتر یا مساوی 130/80 میلی متر جیوه، بالا در نظر گرفته می شود.

الکل چگونه بر فشار خون تأثیر می گذارد

نوشیدن الکل به روشهای مختلفی بر میزان فشار خون تاثیر میگذارد.

مصرف الکل بر سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون (RAAS) اثر می گذارد. سیستم RAAS توسط کلیه ها کنترل می شود و عملکرد آن تنظیم فشار خون از طریق سه هورمون رنین، آنژیوتانسین و آلدوسترون است.

الکل باعث افزایش سطح هورمون رنین در خون می شود که باعث انقباض رگ های خونی می شود. این بدان معنی است که قطر آنها کوچکتر می شود. رنین همچنین میزان مایعی که بدن به عنوان ادرار دفع می کند را کاهش می دهد.

سطح وازوپرسین

الکل همچنین میزان تولید وازوپرسین مورد اعتماد بدن را کاهش می دهد.

وازوپرسین یک هورمون ضد ادرار است که باعث می شود بدن آب را نگه دارد، که به طور معمول میزان ادرار را در کلیه ها محدود می کند. عمل سرکوب این هورمون باعث تشدید اثر ادرار آور شده و منجر به کم آبی بدن می شود.

مکانیسم بالقوه دیگر افزایش سطح منبع مورد اعتماد کورتیزول است. کورتیزول هورمونی است که پاسخ بدن به استرس را تنظیم می کند. همچنین متابولیسم، عملکرد سیستم ایمنی و مسیرهای التهابی را تنظیم می کند.

کورتیزول آزادسازی کاتکول آمین ها را افزایش می دهد، که مواد شیمیایی در بدن هستند که به تنظیم بسیاری از فرآیندها کمک می کنند و به حفظ عملکرد بدن کمک می کنند.

داشتن سطوح بالاتر کاتکول آمین ها باعث می شود بدن مایعات کمتری را از طریق ادرار دفع کند. وجود مایعات بیشتر در بدن به طور مستقیم سطح فشار خون را افزایش می دهد.



حساسیت بارورسپتور


الکل همچنین حساسیت بارورسپتور را کاهش می دهد. بارورسپتورها انواعی از گیرنده های موجود در بدن هستند که به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

دو نوع بارورسپتور وجود دارد: گیرنده های فشار بالا و گیرنده های فشار پایین. هر دوی این ها زمانی که رگ های خونی کشیده می شوند فعال می شوند.

هنگامی که فشار خون کاهش می یابد، این گیرنده ها کمک می کنند تا میزان کشش رگ های خونی برای افزایش فشار خون به حداقل برسد. به طور مشابه، هنگامی که فشار خون افزایش می یابد، این گیرنده ها کشش دیواره رگ های خونی را افزایش می دهند تا فشار خون را کاهش دهند.

الکل از بارورسپتورهای بدن جلوگیری می کند تا نیاز به کشش رگ های خونی و افزایش قطر آنها را تشخیص دهند که باعث افزایش فشار خون می شود منبع مورد اعتماد.

سطح کلسیم خون

مصرف الکل میزان کلسیمی را که به رگ های خونی متصل می شود افزایش می دهد. این باعث افزایش حساسیت رگ های خونی به ترکیباتی می شود که آنها را منقبض می کند. انقباض رگ های خونی باعث افزایش فشار خون می شود.

تعریف نوشیدنی استاندارد چیست؟

تعریف نوشیدنی استاندارد نوشیدنی حاوی 14 گرم منبع مطمئن (0.6 اونس مایع [فل اونس]) الکل خالص است. این مقدار در موارد زیر موجود است:

12 اونس آبجو معمولی حاوی 5 درصد الکل
5 فنجان اونس شراب حاوی 12 درصد الکل
1.5 فنجان اونس مشروبات الکلی مقطر حاوی 40 درصد الکل
اگرچه این مقادیر می توانند مفید باشند، اما مقداری تنوع در محتوای الکل وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از آبجوها - به ویژه آبجوهای دستی - می توانند حدود دو برابر الکل الکل داشته باشند.



فشار خون و انواع نوشیدنی ها

سه طبقه بندی نوشیدنی الکلی وجود دارد. که عبارتند از نوشیدن خیلی زیاد، نوشیدن متوسط ​​و نوشیدن زیاد.


به گفته موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم،مصرف شدید الکل به این معناست که مردان بیش از چهار نوشیدنی در هر روز معین یا بیش از 14 نوشیدنی در هفته مصرف کنند و زنان بیش از سه نوشیدنی در هر روز معین یا بیش از هفت نوشیدنی در هفته مصرف کنند.
افراط در مصرف الکل به این معناست که مردان در حدود 2 ساعت پنج یا بیشتر و زنان در حدود 2 ساعت چهار یا بیشتر نوشیدنی مصرف می کنند.
نوشیدن متوسط ​​به این معناست که مردان دو نوشیدنی یا کمتر در روز و زنان یک نوشیدنی یا کمتر در روز مصرف می‌کنند.
داده های اخیر حاکی از آن است که نوشیدن متوسط ​​و زیاد الکل به فشار خون بالا در مردان و زنان کمک می کند.

یک مطالعه اخیر در ژورنال کالج آمریکایی قلب و عروق نشان داد که در 17059 شرکت‌کننده، کسانی که به طور متوسط ​​الکل می‌نوشیدند و آن‌هایی که زیاد الکل می‌نوشیدند، هر دو به طور قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا نسبت به کسانی بودند که هرگز الکل ننوشیدند.


فواید پرهیز از الکل برای سلامتی

پرهیز کامل از مصرف الکل، خطر برخی از خطرات بهداشتی ذکر شده در بالا را کاهش می دهد. اگرچه برخی از این اثرات می تواند بدون مصرف الکل رخ دهد، اما اجتناب از الکل به کاهش خطرات کمک می کند.

افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند می توانند با قطع نوشیدن الکل به بهبود سلامت کلی خود کمک کنند. برای برخی افراد، این می تواند یک فرآیند آسان باشد.

با این حال، افرادی که به الکل وابسته هستند یا برای مدت طولانی از الکل سوء استفاده کرده اند، ممکن است با مشکل ترک مواجه شوند.

برخی از علائم مرتبط با ترک الکل  عبارتند از:

+ لرزش
+ اضطراب
+ سردرد
+ تحریک پذیری
+ افسردگی
+ لرزش
+ ضربان قلب سریع
+ تعریق


برخی از اثرات مفید در مورد اجتناب از الکل عبارتند از:

+ کاهش وزن
+ انرژی بیشتر
+ خواب بهتر




در پایان

مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و سایر شرایط متابولیک را از طرق مختلف افزایش دهد. به عنوان مثال، الکل می تواند بر سطوح کلسیم، سطوح کورتیزول و حساسیت بارورسپتورها تأثیر بگذارد که همه اینها می تواند منجر به افزایش فشار خون شود.

برای جلوگیری از عوارض مختلف سلامتی، از جمله فشار خون بالا، افراد باید سعی کنند مصرف الکل خود را به یک یا دو لیوان به ندرت محدود کنند.


گیتا تجهیز هیلدا