صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۱۳

 دیابت نوع دوم

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به دیابت

 بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۱۳  چاپ
عوامل تاثیرگذار در ابتلا به دیابت

تقریباً نیمی از افراد بالای 65 سال در ایالات متحده به پیش دیابت مبتلا هستند و بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع اول و نوع دوم از وضعیت خود بی اطلاع میباشند.

برخی از عوامل خطر دیابت را می توان با انتخاب سبک زندگی کنترل کرد. این عوامل خطر قابل اصلاح نامیده می شوند.و آنهایی که نمی توانید تغییر دهید، عوامل خطر غیر قابل تغییر هستند.



عوامل خطر غیر قابل تغییر برای دیابت نوع دوم

عوامل تاثیرگذاری که خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع دوم را افزایش می دهند عبارتند از:

سابقه خانوادگی: برخی از عواملی که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند از والدین یا بستگان بیولوژیکی نزدیک ما به ارث رسیده اند. اگر یکی از خویشاوندان خونی مبتلا به دیابت دارید، خطر ابتلا به آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. سابقه سلامت خانوادگی خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا متوجه شوید که ممکن است برای شما چه معنایی داشته باشد.

نژاد یا پیشینه قومی: اگر شما آفریقایی-آمریکایی، آسیایی-آمریکایی، لاتین/اسپانیایی-آمریکایی، بومی آمریکایی یا از تبار اقیانوس آرام هستید، شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت دارید.

سن: هر چه سن شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع دوم بیشتر می شود. دیابت نوع دوم عموماً در بزرگسالان میانسال رخ می دهد و اغلب پس از 40 سالگی رخ می دهد. اما متخصصان مراقبت های بهداشتی کودکان و نوجوانان بیشتری را مبتلا به دیابت نوع دوم تشخیص می دهند.

دیابت بارداری: اگر در دوران بارداری به دیابت مبتلا شده اید، در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت در آینده هستید.

عوامل تاثیرگذار و قابل اصلاح برای دیابت نوع دوم

شما می توانید و یا باید کاری در مورد عوامل خطر قابل اصلاح خود انجام دهید. می توانید با ایجاد تغییرات سالم خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید یا پیشرفت آن را به تاخیر بیندازید:

وزن: اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. از دست دادن 5 تا 10 درصد وزن بدن شما - علاوه بر فعالیت بدنی منظم - می تواند خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با کاهش وزن بیشتر، خطر شما حتی بیشتر کاهش می یابد. برای اکثر افراد، یک ماشین حساب شاخص توده بدن وزن مناسبی را برای قد شما ارائه می دهد. یاد بگیرید چگونه وزن خود را مدیریت کنید.

فعالیت بدنی: بی تحرکی یک عامل خطر کلیدی قابل اصلاح برای پیش دیابت و دیابت نوع دوم است. فعالیت بدنی منظم به کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند. این بدان معناست که بدن شما می تواند از انسولین خود به طور موثرتری استفاده کند. حتی یک پیاده روی سریع 30 دقیقه ای حداقل پنج روز در هفته نشان داده است که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می دهد. برای سلامت کلی قلب و عروق خود، موارد زیر را هدف قرار دهید:

+ حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط.
+  75 دقیقه در هفته فعالیت بدنی هوازی شدید.
+ و تقویت عضلات حداقل دو روز در هفته.



فشار خون: علاوه بر ایجاد آسیب به سیستم قلبی عروقی، فشار خون بالا درمان نشده با عوارض ناشی از دیابت مرتبط است. افراد مبتلا به دیابت و HBP باید فشار خون کمتر از 130/80 میلی متر جیوه را حفظ کنند. فشار خون طبیعی زیر 120/80 میلی متر جیوه است. در مورد فشار خون بالا و نحوه کنترل آن بیشتر بدانید.
سطح کلسترول (لیپید): دیابت با تصلب شرایین (سخت شدن عروق) و بیماری عروق خونی مرتبط است. کلسترول خوب HDL پایین و/یا تری گلیسیرید بالا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد. پیروی از یک برنامه غذایی سالم، انجام فعالیت بدنی منظم و رسیدن به وزن سالم و حفظ آن می تواند به بهبود سطوح غیر طبیعی چربی کمک کند. گاهی اوقات به داروها نیز نیاز است.

سیگار کشیدن: اگر سیگار می کشید، تعدادی ابزار، دارو و منابع آنلاین وجود دارد که می توانید از آنها برای ترک سیگار استفاده کنید. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد بهترین گزینه ها برای شما صحبت کنید.

رژیم غذایی: خوردن غذاهای سالم در مقادیر مناسب بسیار مهم است. رژیم غذایی یکی از مهم ترین عوامل خطر قابل اصلاح برای پیش دیابت و دیابت نوع دوم است. انجمن قلب آمریکا برنامه غذایی شامل میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، مرغ بدون پوست، ماهی، حبوبات، روغن های گیاهی غیر گرمسیری و آجیل و دانه های بدون نمک را توصیه می کند. همچنین یک رژیم غذایی سالم باید جایگزین چربی های اشباع شده با چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع شود، از چربی های ترانس پرهیز کند، کلسترول و سدیم (نمک) را کاهش دهد و گوشت قرمز و فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و نوشیدنی های شیرین را محدود کند.

الکل: مصرف زیاد الکل می تواند باعث التهاب در لوزالمعده شود و توانایی آن را برای تولید انسولین کافی محدود کند. الکل می تواند باعث آسیب به کبد شود و قند و نشاسته بیشتری به رژیم غذایی شما اضافه می کند که باید استفاده شود یا به عنوان چربی ذخیره شود. مصرف الکل خود را تعدیل کنید. این بدان معناست که بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان یا دو نوشیدنی در روز برای مردان مجاز نیست.

استرس و تندرستی: همه افراد استرس دارند، اما واکنش افراد متفاوت است. مدیریت استرس در زندگی ما بخش مهمی از زندگی سالم است، نه تنها برای دیابت، بلکه برای بیماری قلبی و بسیاری از شرایط دیگر. راه‌هایی برای رسیدگی به دلایل استرس خود بیابید و برای چیزهایی که از آن لذت می‌برید وقت بگذارید.



خواب: بزرگسالان باید هفت تا نه ساعت در شبانه روز بخوابند. خواب برای کل بدن شما از جمله قلب و مغز مفید است. خلق و خو، حافظه و استدلال را بهبود می بخشد. تحقیقات همچنین نشان داده است که خواب خیلی کم یا زیاد با A1C بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. اگر دچار بی خوابی (مشکل در به خواب رفتن یا زود بیدار شدن) یا آپنه خواب (مشکلات تنفسی در خواب هستید)، با پزشک خود برای تشخیص و درمان آنها همکاری کنید.