صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۶

 کووید 19

آیا واقعا ماسکها از ما در برابر ویروس کرونا محافظت میکنند؟

 بلاگ    ۱۴۰۰/۹/۶  چاپ
آیا واقعا ماسکها از ما در برابر ویروس کرونا محافظت میکنند؟

برای مبارزه با شیوع کووید-19، اکنون بسیاری از مکان‌ها استفاده از ماسک را اجباری کرده اند، اما توصیه ها در مورد استاده از آنها در طول همه گیری تغییراتی کرده است،که باعث شده است که برخی از افراد این سوال را مطرح کنند:

آیا واقعا ماسکها از ما در برابر ویروس کرونا محافظت میکنند؟ 

دکتر آدریان باکس، بیوفیزیکدان در NIH می گوید: «بله، کاملاً». او آزمایش کرده است که انواع مختلف ماسک چقدر خوب این کار را انجام میدهند. او توضیح می‌دهد که ماسک‌ها به چند دلیل می‌توانند به توقف گسترش COVID-19 کمک کنند.

در ابتدا، ماسک ها می توانند قطرات مایعی را که در حین صحبت کردن از دهان خارج می شوند، به دام بیندازند. اگر مبتلا به کووید-19 هستید، این قطرات حاوی ویروسی هستند که توسط دیگران قابل استنشاق هستند.

باکس و همکارانش توضیح میدهند که انسان فقط با صحبت کردن،میتواند هزاران قطره کوچک را در هر ثانیه تولید کند.و بلند صحبت کردن یا آواز خواندن قطرات بیشتری تولید خواهند کرد.

توقف قطرات در ابتدا ساده ترین راه برای جلوگیری از انتشار ویروس از طریق هوا است.که  استفاده  ماسک می تواند نقش مهمی در مهار آن داشته باشد. باکس و همکارانش دریافته‌اند که حتی یک ماسک پارچه‌ای ساده می‌تواند تقریباً تمام قطرات تولید شده در طول یک سخنرانی را متوقف کند.



پس از خروج قطرات از دهان فرد آلوده، آب موجود در آنها به سرعت تبخیر می شود. این باعث کوچکتر شدن قطرات می شود. به این قطرات منقبض شده، آئروسل می گویند. آنها می توانند از دقیقه تا چند ساعت در هوا شناور باشند. هنگامی که ویروس در چنین آئروسل های کوچکی حمل می شود، متوقف کردن آن بسیار دشوارتر می شود.

مطالعات نشان داده‌اند که ماسک‌های N95 یا KN95 تایید شده  به طور موثری مانع از ورود ذرات معلق در هوا به ریه ها می‌شوند. ماسک‌های جراحی و پارچه‌ای تاثیر کمتری دارند، اما هنوز هم تا حدودی از شما محافظت می‌کنند. اینکه آنها چقدر خوب کار می کنند به تعداد لایه ها، انتخاب مواد و اینکه آیا آنها به درستی پوشیده شده اند یا خیر بستگی دارد.

حتی اگر ماسک تمام ذرات معلق در هوا را مسدود نکند، باز هم ممکن است از فرد مورد نظر در برابر نوع بیماری شدیدتر ویروس محافظت کند. کووید-۱۹ شدید زمانی اتفاق می‌افتد که ویروس وارد راه هوایی تحتانی و ریه‌ها شود.

برخی ممکن است پوشیدن ماسک را ناراحت کننده بدانند، به خصوص در روزهای گرم و مرطوب. این تا حد زیادی به دلیل مرطوب شدن ماسک است. اما این ایراد در مقایسه با مزایایی که ماسک ها ارائه می دهند بسیار جزئی است.

برای اکثر افراد، ماسک های پارچه ای و ماسک های جراحی برای تنفس در حالت طبیعی تداخلی ایجاد نمی کنند. اکسیژن و دی اکسید کربن بسیار کوچکتر از قطرات تنفسی حامل ویروس هستند و به راحتی از ماسک عبور می کنند.



ماسک ها وقتی بهترین کاربرد را میتوانند داشته باشند که همه ما از آن ها به درستی استفاده کنیم. اما با هر ماسکی، همه ذرات ویروس مسدود نمی شوند. به همین دلیل همچنان اهمیت دارد که از دیگران فاصله بگیرید و در فضاهای بسته حتما از ماسک استفاده کنید.

گیتا تجهیز هیلدا