صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۹

 سلامتی و شکلات

حقیقت شیرین یا واقعیت تلخ؟

 بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۹  چاپ
حقیقت شیرین یا واقعیت تلخ؟
آیا عاشق شکلات خوردن هستید؟ خیلی از افراد شکلات خوردن را دوست دارند و به صورت روزانه از این ماده غذایی استفاده میکنند.میان وعده خوشمزه ای که معمولا بعد از یک روز طولانی به سراغ آن میرویم. و حتما به گوشتان خورده که شکلات تلخ فواید سلامتی زیادی دارد. اما آیا این حقیقت دارد یا صرفاً آرزوست؟ با ما همراه باشد.

مطالعات تقریبی نشان می دهد که کاکائو، یکی از مواد تشکیل دهنده شکلات، ممکن است برای سلامتی مفید باشد. و  این امکان وجود دارد که برخی از مواد مغذی موجود در کاکائو بتواند سلامت قلب را هم بهبود بخشد و عملکرد مغز را به خصوص در افراد مسن تر تقویت کند.

محققان فکر می کنند یکی از دلیل سالم بودن کاکائو وجود ترکیباتی به نام فلاوانول باشد. دانه های کاکائو دارای  سطوح بالایی از فلاوانول ها هستند. دانه ها را خشک و برشته می کنند تا پودر کاکائو مورد استفاده در شکلات درست شود. شکلات تلخ نسبت به سایر انواع شکلات حاوی کاکائو و فلاوانول بیشتری است. فلاوانول ها همچنین در چای، شراب قرمز، سیب و انواع توت ها یافت می شوند.

شواهدی که دانه های کاکائو و سلامت قلب را به هم مرتبط می کند، منشأ جالبی دارد. بیشتر آن بر اساس مطالعات روی قوم کونا است که در جزایر نزدیک سواحل پاناما زندگی می کنند. آنها مقدار کاکائو زیادی را مصرف می کنند.

دکتر لورا بیکر، متخصص پیری در دانشگاه ویک فارست، توضیح می‌دهد: «آنها دانه‌های کاکائو را از درخت بیرون می‌کشند، و آسیاب می‌کنند و اساساً یک شکلات داغ درست می‌کنند». "و آنها با آن مانند آب خوردن رفتار می کنند و فنجان های بسیار زیادی در روز می نوشند."

دانشمندان کشف کردند که مردم کونا، حتی در مقایسه با مردم همان منطقه، نرخ بسیار کمتری برای بیماری قلبی داشتند. این باعث علاقه به خواص سلامتی دانه های کاکائو شد.

امروزه، محققان در حال مطالعه هستند که آیا دوزهای متمرکز فلاوانول های کاکائو می تواند سلامت را بهبود بخشد یا خیر. هزاران نفر از شرکت کنندگان در مطالعاتی در مورد اینکه چگونه مکمل های کاکائو بر همه چیز از بیماری چشم گرفته تا سلامت قلب، خطر سرطان و توانایی های شناختی تأثیر می گذارد، مشارکت دارند.

اعتقاد بر این است که فلاوانول های کاکائو عملکرد قلب و جریان خون را بهبود می بخشد، بنابراین دانشمندان فکر می کنند که ممکن است برای رگ های خونی کوچک در مغز نیز مفید باشند. بیکر در حال مطالعه است که آیا مکمل های کاکائو می توانند از زوال شناختی در افراد مسن جلوگیری کنند یا خیر. او در حال بررسی تأثیر آنها بر حافظه کوتاه مدت، تمرکز و عملکرد کلی مغز است.



بیش از 2000 سالمند در این مطالعه سه ساله شرکت کرده اند. اما هنوز خیلی زود است که بگوییم مکمل های کاکائو برای سلامت مغز مفید هستند یا خیر. مطالعه همچنان ادامه دارد.

بیکر خاطرنشان می کند: «اگر این مطالعه به نتیجه برسد، هیچ عارضه جانبی برای فلاوانول های موجود در کاکائو وجود ندارد. بنابراین تصور کنید، اگر این ماده برای قلب مفید باشد، یک مکمل بسیار ساده خواهد بود که افراد می توانند به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

اما شما تقریباً همان مقدار فلاوانول کاکائو را در آن تخته شکلات دریافت نخواهید کرد - حتی اگر شکلات تلخ باشد.

و یک واقعیت تلخ دیگر نیز وجود دارد. به دلیل شکر و کره کاکائو اضافه شده، شکلات حاوی کالری و چربی اشباع زیادی است. بنابراین بهتر است از شکلات های روز ولنتاین در مقادیر کم، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، لذت ببرید.

گیتا تجهیز هیلدا