صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۹

 هایپرتنژن

چه عواملی منجر به فشار خون بالا میشود؟

 بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۹  چاپ
چه عواملی منجر به فشار خون بالا میشود؟

فشار خون اصطلاحی است که برای توصیف فشار وارد شده بر دیواره‌های شریانی در جریان خون در آنها استفاده می‌شود. این فشار زمانی که قلب منقبض می شود و خون را از طریق شریان ها پمپاژ می کند به بالاترین حد خود می رسد و فشار سیستولیک نامیده می شود.

فشار خون بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می شود و فشار خون سالم حدودا 120 میلی متر جیوه است. همانطور که قلب مابین دو ضربان آرام می شود، خون از طریق رگ ها به قلب جریان می یابد و فشار داخل رگ ها کاهش پیدا میکند. با این حال، هنوز مقداری فشار باقیمانده در شریان ها وجود دارند تا از فروپاشی آنها جلوگیری شود. این فشار دیاستولیک نامیده می شود و در یک فرد سالم باید حدود 80 میلی متر جیوه باشد.

فشار خون در طول روز دارای نوسان است، به عنوان مثال در هنگام فعالیت بدنی یا در لحظاتی که استرس شما افزایش می یابد، یا هنگامی که قلب ممکن است با شدت بیشتری خون را پمپاژ کند،و همچنین افزایش سن میتواند یک عامل تاثیر گذار در افزایش فشار خون باشد زیرا با افزایش سن دیواره های رگ به مرور زخیم میشوند،و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند که منجر به افزایش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می‌شود.

در ادامه چند مورد از بیماریهای مربوط به فشار خون بالا را باهم مرور میکنیم.

فشار خون بالا یا پر فشاری خون

برخی از افراد مبتلا به پر فشاری خون یا فشار خون بالا بدون علت شناخته شده میباشند. در افراد مبتلا به این عارضه، شریان‌های کوچک‌تر بدن باریک‌تر می‌شوند، به این معنی که قلب مجبور است برای گردش خون به عضلات و اندام‌های دور، سخت‌تر پمپاژ کند.و این باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا را فشار خون اولیه نیز می نامند و 5 درصد از کل موارد فشار خون همین فشار خون بالا میباشد.

فشار خون وراثتی

فشار خون بالا، اغلب یک پایه ژنتیکی دارد و ممکن است به صورت وراثتی در خانواده ها ایجاد شود. افرادی که دارای بستگان درجه یک هستند که این عارضه را دارند در معرض افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

بیماری ها

فشار خون بالا ممکن است در اثر بیماری های دیگری مانند بیماری کلیوی، سندرم کوشینگ، لوپوس، فئوکروموسیتوم یا تومورهای آدرنال ایجاد شود.

مواد مخدر

برخی از داروها همچنین ممکن است باعث افزایش فشار خون شوند. برخی از مسکن ها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد بارداری خوراکی، برخی از داروهای ضد افسردگی و داروهای سوء مصرف کننده مانند آمفتامین، مت آمفتامین و کوکائین است.



عوامل دیگر

 + افزایش سن 
 + مصرف زیاد نمک یا کافئین در رژیم غذایی و مصرف کمتر میوه و سبزیجات تازه خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد.
 + افراد سیگاری و الکلی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون هستند.
 + چاقی، اضافه وزن و عدم ورزش بدنی نیز این خطر را افزایش می دهد.
 + استرس و اضطراب نیز در ابتلا به بیماری فشارخون بسیار تاثیر گذار هستند.

گیتا تجهیز هیلدا