صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۵

 انتخاب هوشمندانه

بهترین دماسنج برای استفاده در خانه

 بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۵  چاپ
بهترین دماسنج برای استفاده در خانه

دمای بدن ما سیگنال وضعیت جسمی سلامتی ما است. در زمانی که در حال مبارزه با کووید-19 هستیم، اندازه گیری دمای بدن ضروری است زیرا  افزایش دمای بدن یکی از علائمی است که برای اولین بار در افراد مبتلا ظاهر می شود. وقتی صحبت از دستگاه های اندازه گیری دمای بدن می شود،دو نوع دماسنج به ذهنمان میرسد، دماسنج دیجیتالی و دماسنج معمولی، دماسنج های معمولی یا همان جیوه ای مدت زیادی است که در زندگی ما مورد استفاده قرار میگیرند، اما امروزه به واسطه دماسنج های دیجیتالی کتر از آنها استفاده میشود. در اینجا می‌خواهیم چندتا از دلایل برتری دما سنج های دیجیتالی نسبت با سایر دماسنج های دیگر را بیان کنیم.


1. نتایج سریعتر برای اندازه گیری دمای بدن

دماسنج های دیجیتال نتایج اندازه گیری دمای بدن ما را بسیار سریعتر از دماسنج های معمولی ارائه می دهند.اما در ابتدا باید بدانیم چگونه کار می کنند. درست مانند همان مدل های تفنگی درجه حرارت مادون قرمز، بیشتر دماسنج های دیجیتال با استفاده از مدارهای الکترونیکی دمای بدن ما را به سرعت اندازه گیری می کنند. هنگامی که دمای بدن ما افزایش می یابد، مدارها را با جریان های الکتریکی انرژی می دهند که باعث تقویت آمپر می شود. هر چه آمپر قوی تر باشد، نتایج دمای محاسبه شده بالاتر است. با توسعه فناوری، دماسنج هایی وجود دارند که از سیستم های مکانیکی میکروالکترونیک (MEMS) استفاده می کنند. این دماسنج ها مشابه یک نوار دو فلزی عمل می کنند و اندازه گیری دمای بدن ما را در 15 تا 20 ثانیه سریعتر انجام میدهند.

از طرف دیگر، دماسنج های معمولی با استفاده از این ایده طراحی شده اند که جیوه با گرما منبسط می شود. هنگامی که از دماسنج جیوه ای برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می کنیم، ذخیره جیوه در پایه دماسنج منبسط می شود و در لوله باریک بالا می رود. با نشان دادن سطح جیوه در کالیبراسیون، می توانیم نتایج اندازه گیری را متوجه بشویم. معمولاً این فرآیند باید 5-10 دقیقه باشد. و همچنین وزن آن بسیار بیشتر از دماسنج های دیجیتالی است.


2. دقت بهتر برای نتایج اندازه گیری دما

دماسنج دیجیتال نه تنها در نتایج اندازه گیری دمای بدن سریعتر است، بلکه دقت بهتری نیز برای ما به ارمغان می آورد. بر اساس  آزمایش های انجام شده، دقت یک دماسنج دیجیتال می تواند 0.1 درجه سانتیگراد باشد. که نسبت به دماسنج معمولی بسیار دقیق تر است. از آنجایی که دماسنج دیجیتالی یک سنسور ترموکوپل در داخل پروب نصب شده دارد، اندازه گیری درجه حرارت بدن  با دقت بسیار بالا بدون کالیبراسیون انجام میگیرد.
دماسنج معمولی قبل از اینکه با یک اندازه گیری استاندارد روی لوله آن مشخص شود،آزمایش و طراحی میگردد.و آنها نیاز به تنظیم یا کالیبره مجدد دارند تا اندازه گیری مناسب را فراهم کنند. در این آزمایش، دماسنج برای تنظیم بهتر در یک حمام داغ در حال جوش قرار می گیرد. به همین دلیل، دماسنج های معمولی به راحتی تحت تأثیر دمای اطراف قرار می گیرند و واکنش نشان میدهند.


3. امن تر برای استفاده در منزل

دماسنج های دیجیتال از لاستیک، پلاستیک سخت و مواد P.E.T ساخته شده اند. و برای استفاده در خانه نسبت به دماسنج های جیوه ای ایمن تر هستند. وقتی که میخواهید دمای بدن نوزادان یا کودکان را اندازه گیری کنید،باید دماسنج دیجیتالی اولین انتخاب شما باشد، زیرا در ارائه نتایج اندازه گیری سریع و دقیق است، علاوه بر این، هیچ گونه نگرانی از جهت نشت جیوه وجود ندارد. بیشتر دماسنج‌های دیجیتالی با پروب‌های انعطاف‌پذیر طراحی شده‌اند، که برای استفاده در منزل راحت تر هستند.
دماسنج‌های جیوه‌ای اغلب از شیشه ساخته می‌شوند که حاوی محلول جیوه برای اندازه‌گیری دما هستند. با این حال، شیشه بسیار شکننده است.و احتمال دارد به راحتی شکسته شود. جیوه یک ماده شیمیایی بسیار سمی است که در صورت آزاد شدن می تواند بدن انسان و همچنین نواحی اطراف آن را آلوده کند و آسیب بزند. همچنین پاک کردن آن از روی سطوح امری دشوار است. بر این اساس،استفاده از این مدل تب سنج ها در خیلی از کشورها ممنوع شده است.




در پایان
همانطور که در بالا توضیح داده شد، دماسنج های دیجیتال نسبت به دماسنج های جیوه‌ای،سریعتر،ایمن تر و استفاده از آنها بسیار راحت تر است. و اندازه گیری درجه تب شما و فرزندانتان را در هر مکانی آسان میکند،برای آشنایی بهتر با تب سنج های مجموعه گیتا تجهیز هیلدا پیشنهاد میکنم به بخش محصولات ما سر بزنید و تب سنج مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید.


گیتا تجهیز هیلدا