صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۴

 رسیدن به دمای نرمال

چگونه دمای بدن خود را اندازه گیری کنیم

 بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۴  چاپ
چگونه دمای بدن خود را اندازه گیری کنیم

اندازه گیری دقیق دمای بدن یک ابزار حیاتی در مدیریت بیماری است. ما در این مقاله قصد داریم انواع مختلف دماسنج ها و نحوه استفاده از آنها به همراه اطلاعاتی در مورد اینکه چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید را به شما توضیح دهیم.
ا
چرا باید دمای بدن خود را اندازه بگیریم؟

بررسی دمای بدن با دماسنج یک راه آسان برای تشخیص تب است.وقتی بدن شما تب میکند یک نشانه طبیعی از مبارزه سیستم دفاعی بدن شما با عفونت یا عامل بیماری زا است.

انواع مختلفی از دماسنج ها وجود دارد که می توانید برای اندازه گیری تب از آنها استفاده کنید. هنگام استفاده از هر نوع دماسنج، مطمئن شوید که دستورالعمل های همراه دماسنج را مطالعه کرده و دنبال میکنید. اگر دماسنج شما از باتری استفاده می کند،قبل از استفاده آنها را بررسی کنید چون در صورت ضعیف بودن باتری، عملکرد دماسنج دقیق نخواهد بود.

دمای طبیعی بدن چقدر است؟

دمای طبیعی بدن به صورت تقریبی چیزی حدود 98.6 درجه فارنهایت یا 37 درجه سانتیگراد است.دمای بدن شما معمولاً در صبح کمتر است و در طول روز افزایش می یابد،و در اواخر بعد از ظهر یا عصر به اوج خود می رسد.

چه دمایی تب محسوب می شود؟

در بزرگسالان، یه اصطلاح تب، به دمای بالاتر از 38 درجه سانتیگراد گفته می شود. گاهی می‌توانید این مشکل را در خانه با داروی کاهش‌دهنده تب و مایعات درمان کنید، اما اگر به عدد 38.8 درجه سانتیگراد یا بالاتر رسید و درمان خانگی چاره ساز نبود،حتما با پزشک خود برای پایین آوردن تب مشورت کنید.

برای اندازه گیری دما از چه نوع دماسنج هایی استفاده کنم؟



دماسنج دیجیتال

دماسنج دیجیتال دقیق ترین و سریع ترین راه برای اندازه گیری دمای بدن است. دماسنج های دیجیتال در اکثر داروخانه ها موجود هستند.به تازگی دماسنج هایی روانه بازار شده اند که در کمترین زمان ممکن (حدود 9 ثانیه) میتواند دمای بدن شما را تشخیص دهد،و استفاده از آنها بسیار راحت است.در نظر داشته باشید هنگام استفاده از هر دماسنج، حتما دستورالعمل های آن را دنبال کنید.

چگونه از دماسنج دیجیتال استفاده کنیم؟

دماسنج دیجیتال را می توان به سه روش مختلف استفاده کرد:

دهانی: برای این روش دماسنج را زیر زبان خود قرار دهید.این روش برای بزرگسالان و کودکان 4 سال به بالا که قادر به نگه داشتن دماسنج در دهان خود میباشند قابل استفاده است.

مقعدی: برای این روش، دماسنج به آرامی وارد مقعد می شود.این روش بیشتر در نوزادان انجام می شود، اما می تواند در کودکان تا 3 سال نیز استفاده گردد.شما می توانید دمای مقعدی را در کودکان بزرگتر از 3 سالم هم اندازه گیری کنید.

زیر بغل: برای این روش، دماسنج را در زیر بغل کودکان خردسال یا بزرگسالانی که دمای آنها را نمی توان به صورت خوراکی انجام داد، قرار می گیرد. این روش به اندازه دهانی یا مقعدی دقیق نیست،اما میتواند در اکثر مواقع موثر باشد.

انواع دیگر دماسنج ها ( مناسب کودکان و بزرگسالان):



تمپانیک از طریق گوش: این نوع دماسنج با اندازه گیری گرمای مادون قرمز در گوش، دمای داخل آن را اندازه گیری می کند. برای بهترین نتیجه، حتماً دستورالعمل‌های روی دستگاه را در مورد قرار دادن نوک آن را  به درستی دنبال کنید. برای نوزادان و کودکان بزرگسال تر، استفاده از دماسنج های گوش می تواند سریع تر و آسان تر باشد. با این حال، اگر کودک شما سه ماهه یا کوچکتر است،برای آنها توصیه نمی شوند.




از طریق پیشانی: از این مدل دماسنج از طریق پیشانی برای اندازه گیری دما استفاده می شوند، اما ممکن است به اندازه دماسنج های دیجیتال قابل اعتماد نباشند و معمولا گران تر هستند. آنها روی شریان تمپورال پیشانی قرار می گیرند و گرمای مادون قرمزی که از سر خارج می شود را اندازه گیری میکنند.

چه نوع دماسنج هایی توصیه نمی شوند؟

برخی از دماسنج ها به دلیل عدم دقت در آنها توصیه نمی شود.

+ دماسنج های نوار پلاستیکی که فقط دمای پوست را اندازه گیری می کنند.
+ دماسنج‌های پستانکی که اصلا دقیق نیستند و استفاده صحیح از آن‌ها دشوار است، زیرا باید به اندازه کافی در دهان کودک بمانند تا دما را ثبت کنند.
+  دماسنج هایی که از طریق اپلیکیشن های موبایل عمل میکنند.

آیا استفاده از دماسنج های جیوه ای و قدیمی هنوز مناسب است؟

خیر،شما نباید از دماسنج شیشه ای قدیمی خود که حاوی جیوه است استفاده کنید. این نوع دماسنج ها تقریباً در هر خانه و بیمارستانی در یک زمان قبل از در دسترس بودن دماسنج های دیجیتال مورد استاده قرار میگرفتند، خوانش دماسنج های جیوه ای دشوار بود و بنابراین همیشه اطلاعات دقیقی ارائه نمی دادند.

دلیل اصلی عدم توصیه آنها این است که جیوه می تواند شما را مسموم کند.و ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شیشه بشکند و جیوه آزاد شود.




چگونه دما را با دماسنج اندازه گیری کنم؟

استفاده از دماسنج دهانی دیجیتال:

+
دست های خود را با صابون و آب گرم بشویید.
+ از یک دماسنج تمیز استفاده کنید، دماسنج را با آب سرد بشویید،و با الکل تمیز کنید و سپس اجازه دهید الکل از روی آن خشک شود.
+ حداقل پنج دقیقه قبل از اندازه گیری دمای بدن چیزی نخورید یا ننوشید زیرا دمای غذا یا نوشیدنی می تواند باعث اختلال در اندازه گیری دمای بدن شود.
+ نوک دماسنج را زیر زبان قرار دهید.
+ دماسنج را حدود 40 ثانیه در همان نقطه نگه دارید.
+ معمولاً هنگام اندازه گیری دمای نهایی دماسنج صدای بوق ایجاد می کند (چیزی حدود 30 ثانیه) دما و زمان را ثبت کنید.
+ بعد از اتمام کار دوباره دماسنج را با آب سرد بشویید.

استفاده از دماسنج دیجیتال مقعدی ( مناسب برای نوزادان و کودکان تا 3 سال)

دماسنج را با صابون و آب گرم بشویید.
مقدار کمی روان کننده (ژله نفتی یا وازلین) روی سنسور (نوک) دماسنج قرار دهید.
شکم فرزندتان را روی پاها و یک کف دستش را روی پشتش بگذارید. یا آنها را رو به بالا قرار دهید و پاها را به سمت قفسه سینه خم کنید و با یک دست پشت ران هایشان را بگیرید. یک پوشک یا پارچه زیر کودکتان بگذارید زیرا ممکن است بلافاصله پس از برداشتن دماسنج مدفوع کند.
با استفاده از دست دیگر، دماسنج را به آرامی داخل مقعد قرار دهید تا نوک آن کاملاً در داخل روده قرار گیرد.
دماسنج را با دست خود ثابت نگه دارید تا زمانی که صدای بوق را بشنوید (حدود 30 ثانیه).
دماسنج را کاملا با آب و صابون تمیز کنید. ممکن است بخواهید دوباره آن را با الکل پاک کنید و سپس دوباره بشویید.

استفاده از دماسنج دیجیتالی زیر بغل (همانند دهانی)

پیراهن کودک را در بیاورید و نوک دماسنج را در زیر بغل کودک خود قرار دهید. مطمئن شوید که زیر بغل کودکتان خشک است تا دقیق ترین نتیجه را دریافت کند.
وقتی اندازه گیری تمام شد،بعد از شنیدن صدای بوق (این روش ممکن است بیش از 30 ثانیه طول بکشد) دما و زمان را ثبت کنید.
 و در انتها دماسنج را با آب و صابون یا با الکل تمیز کنید.


هر چند وقت یک بار باید دمای بدنم را اندازه بگیرم؟

گر احساس بیماری می کنید یا اگر به نظر می رسد فرزندتان بیمار است، به احتمال زیاد باید مقدار تب او را اندازه گیری کنید. اغلب یکی از اولین سوالاتی که اورزانس می پرسد این است که آیا دمای بدن فرد بیمار را اندازه گرفته اید یا خیر. ممکن است تصمیم بگیرید برای کاهش تب به او دارو بدهید، و بعد از مصرف دارو، معمولاً یک دوره زمانی در دستورالعمل های مربوط به زمان بی خطر بودن مصرف مجدد دارو وجود دارد. (این دوره معمولاً حدود چهار تا شش ساعت است.) قبل از مصرف دوز دیگر، دمای بدن فرزندتان را بررسی کنید تا ببینید آیا واقعاً به دارو نیاز است یا خیر.

با این حال، اگر دمای بدن در ابتدا بسیار بالا باشد، ممکن است تصمیم بگیرید که دما را در یک برنامه منظم‌تر، شاید یک یا دو بار در ساعت، دوباره بررسی کنید. یا زمانی که به نظر می رسد دارو موثر نیست، مانند زمانی که بیماری بهبود نمی یابد و هنوز علائم دارد،ممکن است تصمیم بگیرید که دما را دوباره بررسی کنید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است زمان‌هایی را برای اندازه‌گیری دمای بدن شما توصیه کند، مانند صبح و عصر. شما باید این دماها را ثبت کنید تا بتوانید گزارش دهید.



چگونه دماسنج خود را تمیز و نگهداری کنم؟

بهتر است دستورالعمل‌های همراه دماسنج خود را نگه دارید تا بتوانید برای استفاده درست و نگهداری از دماسنج به آنها مراجعه کنید. هر دماسنج را قبل و بعد از استفاده تمیز کنید. برای تمیز کردن نوک دماسنج های دیجیتال می توانید از آب و صابون یا الکل استفاده کنید. و پس از آن باید با آب ولرم بشویید.

اگر از یک دماسنج به عنوان دماسنج مقعدی استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را کاملا تمیز کرده و روی آن برچسب بزنید. آن را به گونه ای نگهداری کنید که بلافاصله متوجه شوید که دماسنج مقعدی است و به اشتباه نیفتید.

حتما برای تمیز کردن دماسنج از الکل و یا مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید و بعد از با آب بشویید.

دماسنج را حتما در جعبه محافظ خود محصول نگهداری کنید.

چه زمانی باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرم؟

اگر در مورد نحوه اندازه گیری دما سؤالی دارید، با ارائه دهنده خدمات پزشکی خود تماس بگیرید. آنها می توانند به شما نکاتی را در مورد اینکه بهترین نوع دماسنج برای خانواده شما و بهترین روش برای اندازه گیری دمای بدن یا دمای کودک شما است، ارائه دهند. این زمان خوبی است برای پرسیدن مواردی مانند هر چند وقت یک‌بار باید دما را دوباره چک کنید یا اینکه آیا باید برای کاهش تب اقدامی انجام دهید.

+ سردرد شدید
+ گرفتگی گردن
+ تورم گلو
+ گیجی
+ هر تغییری که شما را نگران می کند


به خاطر داشته باشید، شما و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تان با هم برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده خود تلاش می کنید. آنها خوشحال خواهند شد که به سؤالاتی در مورد بهترین دماسنج ها، نحوه استفاده از آنها و ردیابی کدام اعداد مهم پاسخ دهند. در حالی که تب ممکن است در برخی مواقع خطرناک باشد، پزشک شما شریک شما در دانستن آنچه اتفاق افتاده است و به شما کمک خواهد کرد که بهبودی خود را زودتر به دست آورید.


گیتا تجهیز هیلدا





برچسب ها:  gth  دماسنج  تب  تبسنج