صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۲

 دیجیتال یا کلاسیک؟

راهکارهای اندازه گیری فشار خون در منزل

 بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۲۲  چاپ
راهکارهای اندازه گیری فشار خون در منزل

بسیاری از افراد فشار خون خود را در خانه کنترل می کنند. آنها اغلب این کار را برای مدیریت یا درمان یک بیماری خاص انجام می دهند. اگر فشار خون خود را در خانه کنترل می کنید، اندازه گیری ها را یادداشت یا ثبت نمایید. سوابق پزشکی نشان می دهد که چگونه فشار خون شما در طول روز ممکن است تغییر کند. اگر از داروهایی برای کنترل فشار خون خود استفاده می‌کنید،فشارسنج ها به شما کمک می‌کنند تا اثربخشی آنها را مشخص کنید و اندازه گیری فشار خون در خانه راه خوبی برای مشارکت در مدیریت سلامتی است.

برای اندازه گیری فشار خون در خانه به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای اندازه گیری فشار خون در خانه می توانید از مانیتور آنروید (فشارسنج درجه ای) یا مانیتور دیجیتال (فشارسنج دیجیتال) استفاده کنید. بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که بهترین کارایی را برای شما داشته باشد.

در هنگام انتخاب فشارسنج به ویژگی های زیر توجه داشته باشید:

اندازه: اندازه مناسب کاف (بازوبند دستگاه) بسیار مهم است. اندازه کاف مورد نیاز شما بر اساس اندازه بازوی شما باشد. می توانید از پزشک، پرستار، یا داروساز بخواهید که به شما برای انتخاب اندازه مناسب کمک کند. اگر اندازه کاف شما اشتباه باشد، اندازه گیری فشار خون ممکن است اشتباه یا مختل شود.

قیمتقبل تهیه محصول مورد نظر در مورد قیمت آن تحقیق کنید.قیمت فشارسنج های خانگی با یکدیگر متفاوت است.راحت ترین گزینه برای خرید میتواند نزدیکترین داروخانه به محل زندگی شما باشد و همچنین فروشگاه های آنلاین،فقط خاطر داشته باشید که دستگاه های گران قیمت تر به منزله بهتر بودن آن نیست و احتمال دارد به خوبی نشانگر اندازه فشار خون شما نباشند.

نمایشگردقت کنید خواندن اعداد روی مانیتور باید برای شما آسان باشد و اعداد آن به خوبی نمایان باشد.

صدا: باید بتوانید ضربان قلب خود را از طریق گوشی پزشکی به خوبی بشنوید البته اگر قصد خرید فشارسنج درجه ای را دارید.

در نظر داشته باشید
 برخی آزمایشات نشان می‌دهند که فشارسنج هایی که روی انگشت و مچ نصب میشوند،همیشه اندازه‌گیری دقیقی را ارائه نمی‌کنند.این مدل فشارسنج ها به محل قرارگیری و دمای بدن حساس هستند و همچنین قیمت بسیار بالایی هم دارند.بهترین راه اندازه گیری فشار خون استفاده از فشارسنج های بازویی است.



Aneroid Monitor یا همان فشارسنج های درجه ای

فشارسنج های آنروید یا به اصطلاح فشارسنج های درجه ای به صورت دستی فشار خون شما را بررسی می کنند.این مدل  فشارسنج ها یک گیج (درجه) دارند که با نگاه کردن به نشانگر روی صفحه میتوانید آن را بخوانید.کاف دور بازوی شما می‌چرخد و یک حباب یا تیوپ لاستیکی را فشار می‌دهید تا آن را با دست باد کنید و شروع به منقبض شدن میکند.

فشارسنج های درجه ای و کلاسیک اغلب قیمت کمتری نسبت به فشارسنج های دیجیتال دارند.این محصولات دارای گوشی پزشکی مختص به خود هستند.و شما نیازی به خرید مجزای آن ندارید. این مدل دارای این ویژگی میباشد که به راحتی میتوانید کاف را با یک دست روی بدن نگه دارید و همچنین به آسانی قابل حمل است و می توان آن را از مکانی به مکان دیگر جابه جا کرد.

اما فشارسنج های قدیمی دارای اشکالاتی نیز هستند. این مدل فشارسنج ها ساختار پیچیده تری دارند و ممکن است به راحتی آسیب ببینند و  همچنین از دقت کمتری برخوردارند.اگر حلقه فلزی برای سفت کردن کاف را نداشته باشید، ممکن است استفاده از را برای شما سخت تر کند.علاوه بر این، تویوپ لاستیکی که کاف را باد می کند ممکن است بعد از مدتی  به سختی فشرده شود. این نوع فشارسنج برای افراد کم شنوا همراه با مشکلاتی هم هست،زیرا برای گوش دادن به ضربان قلب شما باید به صورت مداوم از گوشی پزشکی استفاده کنید و چیزی روی نمایشگر نشاد داده نمیشود.

فشارسنج های دیجیتال

فشارسنج های دیجیتال برای اندازه گیری فشار خون از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. استفاده از آنها اغلب راحت تر از مدل های درجه ای است.در مدل دیجیتال دیگر نیازی به گوشی پزشکی برای شنیدن ضربان قلب ندارید و به وسیله حسگرهای نبضی که در سیستم آن گنجانده شده است این کار به راحتی قابل اندازه گیری است و اندازه فشار خون بر روی یک صفحه کوچک نمایش داده می شود،خواندن اعداد بر روی این دستگاه به مراتب راحت تر از دستگاه درجه ای است،برخی از مدل های آن حتی دارای پرینتر کاغذی میباشند که میتوانید اعداد نمایش داده شده را پرینت بگیرید و نزد خود داشته باشید.

باد شدن کاف بسته به مدل، به صورت اتوماتیک یا دستی است.و  فشارسنج های دیجیتال برای بیماران کم شنوا نیز محصولات بسیار مناسبی هستند،زیرا نیازی به گوش دادن به ضربان قلب خود از طریق گوشی پزشکی ندارند و به راحتی از روی نمایشگر نتایج قابل مشاهده است.

 فشارسنج های دیجیتال محصولات کاملا بدون نقصی نیستند، بدین صورت که در بعضی مواقع ممکن است ضربان قلب نامنظم فرد مورد نظر بر دقت و اندازه گیری آن ها تأثیر بگذارد.و حتی برخی از مدل های آن فقط روی بازوی چپ کار می کنند. این اشکال می تواند استفاده از آنها را برای برخی بیماران سخت تر کند.همچنین مانیتورهای دیجیتال از لحاظ قیمت نیز گران تر هستند و این مدل فشارسنج ها نیازمند شارژ شدن از طریق باتری هستند.

چگونه بفهمیم که فشارسنج دقیق است یا از آن درست استفاده می کنیم؟

هنگامی که دستگاه خود را خریداری میکنید،از پزشک خود بخواهید آن را از نظر دقت بررسی کند. آنها باید سالی یک بار دستگاه شما را چک کنند،و خود شما به صورت دوره ای لوله فشارسنج را برای احتمال ترک خوردن و نشتی بررسی کنید و مطمئن شوید که لوله هنگام نگهداری آن پیچ خورده نباشد.

از پزشک یا پرستار خود بخواهید که نحوه استفاده صحیح از فشارسنج خود را به شما آموزش دهد،و یا اینکه به دستوالعمل های داخل بسته بندی به خوبی دقت کنید،این به شما کمک می کند تا به نتایج خوبی در کنترل فشار خون خود برسید.



چگونه فشار خون خود را اندازه گیری کنم؟

قبل از اینکه فشار خون خود را بررسی کنید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

30 دقیقه پس از صرف غذا یا استفاده از کافئین، الکل یا محصولات تنباکو صبر کنید.
قبل از اندازه گیری به دستشویی بروید و مثانه خود را تخلیه کنید.
+ 3 تا 5 دقیقه استراحت کنید و صحبت نکنید.
+ در حالتی راحت نشسته باشید و پاها و مچ پاها را روی هم نگذارید و پشتتان را تکیه دهید.
+ دست چپ خود را تا سطح قلب خود بالا بیاورید.آن را روی میز بگذارید و بی حرکت بنشینید.
+ کاف را دور قسمت بالایی بازوی برهنه خود بپیچید.کاف باید صاف و نرم باشد.باید فضای کافی به اندازه یک نوک انگشت زیر  کاف وجود داشته باشد و خیلی محکم نباشد.
+ محل قرارگیری کاف را بررسی کنید. لبه پایینی آن باید 1 اینچ بالاتر از چین آرنج شما باشد.

در نظر داشته باشید:

پزشک باید حداقل سالی یکبار دستگاه شما را چک کند. این به شما این اطمینان را میدهد که اندازه گیری ها دقیق هستند.

فقط یک پزشک می تواند فشار خون شما را درست تشخیص دهد. اگر برای چند روز اعداد فشار خون شما بالا بود حتما با پزشک خود تماس بگیرید و گزارش فشار خون خود را برای بازدید همراه داشته باشید.

گیتا تجهیز هیلدا