صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۱۹

 راحتی و ناراحتی در انسولین درمانی

بهینه سازی تکنیک تزریق انسولین با انتخاب سوزن مناسب

 بلاگ    ۱۴۰۰/۸/۱۹  چاپ
بهینه سازی تکنیک تزریق انسولین با انتخاب سوزن مناسب

اگر دارویی برای مصرف در خانه برایتان تجویز شده است، مانند داروهای باروری یا هورمون ها، آمپول های ویتامین B12، انسولین یا داروهای ضد سرطان،کار شما چندان هم راحت نخواهد بود.
شما باید بیاموزید که چگونه داروی خود را ایمن تزریق کنید. همچنین باید بدانید که چگونه سوزن ها و سرنگ های مورد نیاز خود را تهیه کنید،این سوزن ها را میتوانید به صورت جداگانه با برندهای مختلف خریداری کنید اما باید به برند آن توجه ویژه ای داشته باشید.بسیار حائز اهمیت است که در انتخاب اندازه سر سوزن و سرنگ دقت کنید تا دوز صحیح دارو را دریافت کنید،زیرا اندازه مناسب سوزن تزریق را آسانتر و با درد کمتری همراه میکند.

در این مقاله سعی داریم که شما را در انتخاب سر سوزن مناسب تزریق انسولین و همچنین اندازه سوزن تزریق نسبت به دوز دریافتی تان آشنا کنیم که این کار را به راحتی در منزل یا در مکان مورد نظر خود انجام دهید.

علیرغم چندین دهه تجربه و آگاهی برجسته از اهمیت درمان موثر با انسولین برای حفظ سلامتی در برابر دیابت، پیروی از انسولین درمانی کمتر از حد ایده آل بوده است،همیشه شایع ترین چالش بیماران اضطراب از تزریق و درد هنگام تزریق یا سختی انجام دادن آن بوده است.
تزریق راحت در انسولین درمانی به میزان قابل توجهی در اضطراب هنگام تزریق آن نقش داشته است. با این حال، راحت تر شدن تزریق به دلیل پیشرفت در علم،طراحی و ساخت سوزن برای بهتر کردن روش های تزریق در طول دهه گذشته بسیار بهبود یافته است.
سوزن از طول سنتی 12.7 میلی‌متر به استاندارد فعلی 4 میلی‌متر کاهش یافته است، با اثربخشی بدون تغییر، آسیب های بافتی ناخواسته کمتر و اطمینان بیشتر از تزریق دقیق دارو به فضای زیر پوست و قطر سوزن از گیج 28 به گیج 32 و 33 افزایش یافته است، با دیواره های نازک تر که اجازه می دهد جریان انسولین مختل نشود. نوک سوزن ها با افزایش برش های اریب، با کاهش نیروی نفوذ، بدون از دست دادن ثبات، در طراحی بهبود یافته اند. هر سه دستاورد منجر به دستاوردهای مداوم در راحتی بیمار شده است.

داروهای تزریقی مانند انسولین و شبهه گلوکاگون (GLP-1s) زمانی مؤثرتر هستند که درست زیر پوست به بافت چربی تزریق شوند تا بدن بتواند به راحتی آن را جذب و استفاده کند. بنابراین سوزن بلند لازم نیست. در واقع، اگر انسولین به بافت عضلانی تزریق شود، سریع‌تر از حد ایده‌آل مصرف می‌شود که به طور بالقوه می‌تواند منجر به هیپوگلیسمی شود.

مطالعات نشان می‌دهد که طول سوزن بر کنترل قند خون تأثیر نمی‌گذارد. به نظر نمی‌رسد سوزن‌های کوتاه‌تر از 4 میلی‌متر بر عملکرد انسولین تزریق‌شده تأثیر بگذارند و ممکن است در واقع مزایایی نسبت به سوزن‌های طولانی‌تر داشته باشند، زیرا با به موقع رسیدن محتویات دارویی به بافت عضلانی، باعث میشود افرادی که از انسولین استفاده می‌کنند کمتر از تزریق انسولین خودداری کنند و مشکلی برای تزریق نداشته باشند.برخی از افراد مبتلا به دیابت نگران هستند که یک سوزن کوتاهتر ممکن است باعث نشت انسولین از محل تزریق شود، اما تحقیقات نشان داده است که این موضوع بی‌اساس است.

طول سوزن های قلم انسولین از 4 میلی متر تا 12 میلی متر و قطر 29 تا 32 می باشد. هرچه تعداد میلی متر کمتر باشد، سوزن کوتاه تر است،در حالی که هر چه درجه گیج بالاتر باشد، سوزن نازک تر است. به طور متوسط، پوست انسان 1.6 تا 2.5 میلی متر ضخامت دارد، بنابراین یک سوزن 4 میلی متری به راحتی از لایه پوست عبور میکند.کوچک‌ترین و نازک‌ترین سوزن، سوزن نانو 4 میلی‌متری با گیج 32 است که تقریباً به اندازه دو تار مو نازک است. خطر تزریق در بافت عضلانی هنگام استفاده از این سوزن بسیار نادر است، که نباید نیازی به نیشگون گرفتن پوست در حین تزریق داشته باشد (برای دور کردن بافت چربی از عضله برای تزریق دقیق تر)

 

  مشاهده اطلاعات محصول


روشهایی برای تزریق بهتر و دقیق تر:

 + اجازه دهید انسولین به دمای اتاق نزدیک شود،انسولین سرد باعث ایجاد درد هنگام تزریق میشود - 15 دقیقه قبل از تزریق آن را از یخچال خارج کنید.
 
 + اجازه دهید الکل بهداشتی خشک شود. اگر از الکل برای تمیز کردن و آماده کردن محل تزریق خود استفاده می کنید، قبل از تزریق انسولین اجازه دهید خشک شود.

 + محل های تزریق را بچرخانید. محل تزریق را با هر دوز یک اینچ حرکت دهید تا از درد، 
تحریک یا تشکیل توده دردناک جلوگیری شود.

 + فشار دهید، مالش ندهید. اگر تزریق دردناک است، برای چند ثانیه به محل فشار وارد کنید، اما آن را مالش ندهید: این می تواند جذب انسولین را افزایش دهد و شما را در معرض خطر هیپوگلیسمی قرار دهد.

 + میشود برای هر تزریق از یک سوزن جدید استفاده کنید، زیرا استفاده مکرر از همان سوزن خطر عفونت را افزایش می دهد و ممکن است باعث ضعیف شدن سر سوزن شود. سوزن ضعیف ممکن است در حین تزریق خم شود،بشکند یا کدر شود و منجر به کبودی یا خونریزی شود. همچنین مهم است که سوزن های استفاده شده را به درستی در یک محفظه مخصوص مواد تیز علامت گذاری شده برای زباله های پزشکی دور بیندازید.


منبع: گیتا تجهیز هیلدا