صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۳/۲/۲۷

قهوه فشارخون را بالا می برد یا پایین؟

 بلاگ    ۱۴۰۳/۲/۲۷  چاپ
قهوه فشارخون را بالا می برد یا پایین؟

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. درواقع، مردم در سراسر جهان سالانه نزدیک به 19 میلیارد پوند (8.6 میلیارد کیلوگرم) مصرف می‌کنند.

اگر اهل‎‌نوشیدن‌قهوه هستید، احتمالاً با احساس‌خوشایندی که مدتی بعد ازآن نوشیدن چندجرعه‌ی اول القا می‌کند، آشنا هستید. حتی عطرقهوه به تنهایی می‌تواند شما را خوشحال کند. با این حال، در مورد اینکه آیا مصرف منظم قهوه واقعا برای شما مفید است یا خیر، بحث‌هایی وجود داشته است.

براساس مطالعات انجام‌گرفته، اثرات فیزیولوژیکی نوشیدن قهوه، چیزی فرای افزایش هوشیاری و قدرت‌ذهنی شما می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف قهوه، ممکن است فشار خون را برای مدت‌کوتاهی پس از مصرف افزایش دهد.

بنابر بررسی 34 مطالعه، نشان‌داده‌شد، 200 تا 300 میلی گرم کافئین موجود در قهوه – تقریباً مقداری که در 1.5 تا 2 فنجان مصرف می‌کنید – منجر به افزایش میانگین 8و 6 میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می‌شود. این اثر تا سه ساعت پس از مصرف باقی‌‌ماند و نتایج در افراد با فشار خون طبیعی و افرادی که از قبل فشار خون بالا داشتند مشابه بود.



جالب توجه‌است، مصرف منظم قهوه با تاثیر یکسانی بر فشار خون مرتبط نیست و ممکن است به دلیل ایجاد تحمل به کافئین باشد که هنگام نوشیدن آن به طورمعمول ایجاد می‌شود. براساس این داده‌ها، پس از نوشیدن یک فنجان قهوه، ممکن است یک افزایش جزئی تا متوسط در فشار خون شما رخ‌دهد – به خصوص اگر به‌ندرت آن را بنوشید.

اختلالات فشارخون، که پس از مصرف مقطعی قهوه مشاهده‌شد را به وجود کافئین نسبت می‌دهند. مطالعات نشان داده‌اند که کافئین باعث مهار تولید آدنوزین، افزایش آزادسازی نوراپی‌نفرین از طریق اثرات مستقیم برغدد آدرنال و فعال شدن سیستم کلیوی رنین-آنژیوتانسین می‌شود و ممکن‌است مکانیسم پیشنهادی افزایش فشارخون مقطعی مرتبط با قهوه باشد. درمقابل، فواید مصرف کافئین در مردان جوان سالم نیز گزارش‌شده‌است. تجویز حاد کافئین منجر به بهبود عملکرد گشادکننده‌ی عروق اندوتلیال می‌شود. نکته مهم، سازگاری قابل‌توجه و سریع فشارخون با مصرف قهوه است که فقط چند روز پس ازاولین مصرف ظاهر می‌شود و به‌تدریج افزایش حاد فشارخون مرتبط با قهوه را کاهش می‌دهد.

درحال حاضر، مصرف قهوه به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به فشار خون بالا در نظر گرفته نمی‌شود. با این حال، نتایج حاصل از مطالعات مصرف مزمن قهوه و تأثیر آن بر فشار خون مبهم است. مصرف بیشتر قهوه، با کاهش خطر ابتلا به فشار خون همراه می‌باشد. با این حال، مصرف زیاد قهوه با افزایش فشار خون نیز مرتبط است، اما این اثر می تواند وابسته به مصرف همزمان سیگار باشد. یک مطالعه‌ی سیستماتیک درسال 2011 درآمریکا نشان‌داد مصرف معمول قهوه بیش از سه فنجان در روز درمقایسه با مصرف کم (کمتر از یک فنجان در روز) با خطر بالاتر فشارخون بالا ارتباطی ندارد.

مطالعه‌ای که برروی افراد مسن را در لهستان مورد بررسی قرارگرفت، نشان‌داد نوشیدن قهوه در هر روز با افزایش فشارخون سیستولیک با میانگین 8.63 میلی‌مترجیوه و افزایش میانگین فشارخون به میزان 5.85 میلی‌مترجیوه در طی دوسال در مقایسه با گروه فرعی مرتبط بود که هرگزقهوه مصرف نکردند یا به ندرت قهوه نوشیده‌اند. علاوه بر این، افزایش متوسطی در فشار خون در مصرف کنندگان روزانه قهوه در مقایسه با زیرگروهی که یک تا چند بار در هفته‌ مصرف می‌کردند، مشاهده‌شد. نتایج نشان‌داد که فشارخون دیاستولیک و فشارنبض از نظر آماری تحت تأثیر مصرف قهوه قرارنگرفتند.

ارتباطی بین مصرف بیشتر قهوه و کاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا مشاهده‌شد. در مقابل، مصرف زیاد قهوه با فشار خون بالا مرتبط بود. در طی مطالعه‌ای درسال 2019 دراسپانیا بر روی 13هزار شرکت‌کننده با میانگین سنی 35.7، خاطرنشان‌شد که هرچه مصرف معمول قهوه بیشتر باشد، خطر ابتلا به فشار خون پایین‌تر است.

فعالیت آنتی اکسیدانی قهوه ممکن است به دلیل روش تهیه‌ی قهوه متفاوت باشد، اسپرسو به ترتیب دارای بیشترین و قهوه‌ی بدون‌کافئین دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی کمتری است. علاوه بر این، قهوه بدون فیلتر ممکن است حاوی مقادیر بیشتری از دی‌ترپن‌ها باشد که با افزایش سطح کلسترول تام در گردش و به شکل لیپوپروتئین با چگالی‌کم یا همان کلسترول‌خوب‌خون (HDL) مرتبط است.

دریک مطالعه درسال 2022 درایتالیا، نشان‌داده‌شد، قهوه در مصرف کنندگانی که به‌طور‌معمول از آن استفاده  نمی‌کنند، ممکن است باعث افزایش فشارخون شود، اما مصرف روزانه‌ی قهوه در دوزهای متوسط رو به بالا (از 3 تا 5 فنجان در روز)، بی‌تاثیریا حتی دارای اثرات مثبتی برمیزان فشارخون دارد. مصرف قهوه به طور قابل توجهی بروز بیماری‌های قلبی-عروقی و همچنین مرگ و میر ناشی ازآن را کاهش می‌دهد. مصرف قهوه با سبک زندگی صحیح و متعادل سازگاراست و بنابراین نباید در افراد مبتلا به فشارخون و بیماری‌های قلبی-عروقی از مصرف آن جلوگیری کرد.