صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۱۰/۱۱

آیا خوردن گوجه فرنگی می تواند سلامت روده شما را بهبود بخشد؟

 بلاگ    ۱۴۰۱/۱۰/۱۱  چاپ
آیا خوردن گوجه فرنگی می تواند سلامت روده شما را بهبود بخشد؟

به گفته محققان، رژیم غذایی حاوی گوجه فرنگی به مدت دو هفته منجر به افزایش تنوع میکروب های روده و تغییر در باکتری های روده به سمت مشخصات مطلوب تر در خوک های جوان شد.

بر اساس این یافته‌های یک مداخله کوتاه‌مدت، تیم تحقیقاتی قصد دارد مطالعات مشابهی را در انسان انجام دهد تا ارتباطات بالقوه مرتبط با سلامتی بین مصرف گوجه‌فرنگی و تغییرات در میکروبیوم روده انسان را بررسی کند.

جسیکا کوپرستون، نویسنده ارشد، استادیار باغبانی و علوم زراعی و علم و فناوری غذایی در دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: «این امکان وجود دارد که گوجه‌فرنگی از طریق تعدیل میکروبیوم روده فوایدی را به همراه داشته باشد.

کوپرستون گفت: «الگوهای کلی رژیم غذایی با تفاوت‌هایی در ترکیب میکروبیوم مرتبط است، اما تأثیرات خاص غذا چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است». در نهایت ما می‌خواهیم در انسان مشخص کنیم که این میکروارگانیسم‌های خاص چه نقشی دارند و چگونه ممکن است در پیامدهای سلامتی بالقوه نقش داشته باشند.

گوجه‌فرنگی‌های مورد استفاده در این مطالعه توسط پرورش‌دهنده نباتات ایالت اوهایو، ژنتیک گوجه‌فرنگی و نویسنده همکار دیوید فرانسیس ساخته شده‌اند و معمولاً در محصولات کنسرو شده گوجه‌فرنگی یافت می‌شوند.

ده خوک کنترلی که اخیراً از شیر گرفته شده بودند با یک رژیم غذایی استاندارد و 10 خوک با رژیم غذایی استاندارد تغذیه شدند که به خوبی تنظیم شده بود به طوری که 10 درصد غذا از پودر خشک شده یخ زده از گوجه فرنگی تشکیل شده بود.

فیبر، قند، پروتئین، چربی و کالری برای هر دو رژیم غذایی یکسان بود. جمعیت خوک های کنترل و مورد مطالعه به طور جداگانه زندگی می کردند و محققانی که این مطالعه را انجام می دادند زمان صرف شده با خوک ها را به حداقل رساندند - مجموعه ای از اقدامات احتیاطی طراحی شده برای اطمینان از اینکه هرگونه تغییر میکروبیوم مشاهده شده در رژیم غذایی مورد مطالعه را می توان به ترکیبات شیمیایی در گوجه فرنگی نسبت داد.

جوامع میکروبی در روده خوک ها در نمونه های مدفوع گرفته شده قبل از شروع مطالعه و سپس هفت و 14 روز پس از معرفی رژیم غذایی شناسایی شد.

این تیم از تکنیکی به نام متاژنومیکس شاتگان برای تعیین توالی DNA میکروبی موجود در نمونه ها استفاده کردند. نتایج نشان داد که دو تغییر اصلی در میکروبیوم خوک‌هایی که با رژیم غذایی سنگین گوجه‌فرنگی تغذیه می‌شدند - تنوع گونه‌های میکروبی در روده آنها افزایش یافت و غلظت دو نوع باکتری رایج در میکروبیوم پستانداران به مشخصات مطلوب‌تری تغییر یافت.

این نسبت بالاتر فیلا باکتروئیدوتا (که قبلاً با نام باکتریودیت شناخته می شد) در مقایسه با باسیلوتا (که قبلاً به عنوان Firmicutes شناخته می شد) موجود در میکروبیوم، با پیامدهای سلامتی مثبت مرتبط است، در حالی که مطالعات دیگر این نسبت را به صورت معکوس، باسیلوتای بالاتر مرتبط کرده اند. در مقایسه با باکتروئیدوتا، به چاقی.

گوجه فرنگی حدود 22 درصد از سبزیجات مصرفی را در رژیم غذایی غربی تشکیل می دهد و تحقیقات قبلی مصرف گوجه فرنگی را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها مرتبط دانسته است.

اما تأثیر گوجه‌فرنگی بر میکروبیوم روده هنوز یک راز است و کوپرستون گفت این یافته‌ها در خوک‌ها - که دستگاه گوارش آنها بیشتر از جوندگان به سیستم گوارش انسان شباهت دارد - نشان می‌دهد که این مسیری است که ارزش کاوش را دارد.

او گفت: "این اولین تحقیق ما در مورد اینکه چگونه مصرف گوجه فرنگی ممکن است بر میکروبیوم تأثیر بگذارد بود، و ما مشخص کردیم که کدام میکروب ها وجود دارند و چگونه فراوانی نسبی آنها با این مداخله گوجه فرنگی تغییر کرده است."

"برای درک واقعی مکانیسم ها، ما باید کارهای بیشتری از این نوع را در دراز مدت در انسان انجام دهیم. ما همچنین می‌خواهیم فعل و انفعالات پیچیده را درک کنیم - مصرف این غذاها چگونه ترکیب میکروب‌های موجود را تغییر می‌دهد، و از نظر عملکردی، چه کاری انجام می‌دهد؟

"درک بهتر می تواند به توصیه های غذایی مبتنی بر شواهد بیشتر برای سلامتی طولانی مدت منجر شود."

Healthline