صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۹/۱۲

با حذف کربوهیدرات از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید

 بلاگ    ۱۴۰۱/۹/۱۲  چاپ
با حذف کربوهیدرات از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید

اگرچه رژیم‌های کم کربوهیدرات اغلب برای افرادی که تحت درمان دیابت هستند توصیه می‌شود، اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد کاهش کربوهیدرات‌ها بر سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت که دارو دریافت نمی‌کنند، تأثیری دارد.

اکنون، یک مطالعه جدید از دانشگاه تولین نشان می دهد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات ممکن است به افرادی که دیابت بدون دارو دارند و همچنین کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، کمک کند تا سطح قند خون خود را کاهش دهند.

این تحقیق که اخیراً در ژورنال JAMA Network Open منتشر شد، دو گروه را با هم مقایسه کرد: گروهی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند و گروهی که به طور معمول به خوردن ادامه دادند. پس از شش ماه، گروه رژیم غذایی کم کربوهیدرات کاهش بیشتری در هموگلوبین A1c، یک اندازه گیری سطح قند خون، نسبت به گروه کنترل تجربه کردند. علاوه بر کاهش وزن، گروه رژیم کم کربوهیدرات سطح گلوکز ناشتا را نیز کاهش داد.

کریستن دورانز، سرپرست تیم تحقیق، استادیار اپیدمیولوژی در دانشکده دانشگاه تولین گفت: پیام کلیدی این است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات، در صورت حفظ، ممکن است یک رویکرد مفید برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 باشد، هرچند تحقیقات بیشتری لازم است. بهداشت عمومی و طب گرمسیری.



دیابت اختلالی است که حدود 37 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد و ناشی از ناتوانی بدن در استفاده صحیح از انسولین و کنترل سطح قند خون است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که دیابت نوع 2 بیش از 90 درصد از این موارد را تشکیل می دهد. دیابت نوع 2 می تواند با ایجاد علائمی مانند اختلال در بینایی، بی حسی دست ها و پاها و خستگی، و همچنین مشکلات عمده سلامتی مانند بیماری قلبی، کاهش بینایی و بیماری کلیوی، بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد.

یافته‌های این مطالعه به‌ویژه برای افراد مبتلا به پیش دیابت که سطح A1c آن‌ها بالاتر از حد طبیعی است اما کمتر از سطحی است که به عنوان دیابت طبقه‌بندی می‌شود، مهم است. طبق CDC، تقریباً 96 میلیون آمریکایی به پیش دیابت مبتلا هستند و بیش از 80 درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت از آن بی اطلاع هستند. افراد مبتلا به پیش دیابت در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، حملات قلبی یا سکته مغزی هستند و معمولاً داروهایی برای کاهش سطح قند خون مصرف نمی‌کنند که این امر رژیم غذایی سالم را ضروری‌تر می‌کند.

این مطالعه شامل شرکت کنندگانی بود که قند خونشان از سطح پیش دیابت تا دیابت متغیر بود و داروهای دیابت مصرف نمی کردند. افرادی که در گروه کم کربوهیدرات بودند، شاهد کاهش 0.23 درصدی سطح A1c بیشتر از گروه رژیم غذایی معمولی بودند، مقداری که Dorans آن را «متوسط ​​اما از نظر بالینی مرتبط» می‌نامید. نکته مهم این است که چربی ها حدود نیمی از کالری مصرف شده توسط افراد گروه کم کربوهیدرات را تشکیل می دهند، اما چربی ها عمدتاً چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع سالم هستند که در غذاهایی مانند روغن زیتون و آجیل یافت می شوند.

دورانز گفت این مطالعه ثابت نمی کند که رژیم غذایی کم کربوهیدرات از دیابت جلوگیری می کند. اما راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی کاهش خطرات سلامتی افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت که با دارو درمان نمی شوند باز می کند.

دورانز گفت: «ما قبلاً می دانیم که رژیم کم کربوهیدرات یکی از رویکردهای غذایی است که در میان افرادی که دیابت نوع 2 دارند استفاده می شود، اما شواهد زیادی در مورد تأثیر این رژیم بر قند خون در افراد مبتلا به پیش دیابت وجود ندارد. کار آینده می تواند انجام شود تا ببینیم آیا این رویکرد رژیم غذایی ممکن است یک رویکرد جایگزین برای پیشگیری از دیابت نوع 2 باشد یا خیر.

HealthLife