صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۷/۱۶

 افزایش شادی و کاهش

محققان توصیه می کنند که رسانه های اجتماعی را با این نوع فعالیت جایگزین کنید!

 بلاگ    ۱۴۰۱/۷/۱۶  چاپ
محققان توصیه می کنند که رسانه های اجتماعی را با این نوع فعالیت جایگزین کنید!

این مطالعه توصیه می کند که فعالیت بدنی را جایگزین رسانه های اجتماعی کنید

اگر هر روز 30 دقیقه کمتر در شبکه های اجتماعی صرف کنید و زمان بیشتری را به ورزش اختصاص دهید، سلامت روان شما به شدت افزایش می یابد. این اخیراً در مطالعه‌ای که توسط تیمی از مرکز تحقیقات و درمان سلامت روان روهر-دانشگاه بوخوم به سرپرستی استادیار دکتر جولیا بریلوسکایا انجام شد، نشان داده شد.

پیروی از این توصیه به مدت دو هفته باعث شد شرکت‌کنندگان نسبت به شرکت‌کنندگان در یک گروه کنترل احساس شادی، رضایت بیشتر، استرس کمتری از همه‌گیری کووید-19 و افسردگی کمتری داشته باشند. این نتایج حتی شش ماه پس از نتیجه‌گیری مطالعه همچنان ادامه داشت. دانشمندان اخیرا یافته های خود را در مجله سلامت عمومی منتشر کرده اند.

معایب شبکه های اجتماعی


پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تیک تاک، فیس‌بوک، توییتر و واتس‌اپ اطمینان حاصل کردند که ما همچنان در طول دوره‌های قرنطینه و محدودیت‌های تماس ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، احساس ارتباط با افراد دیگر می‌کنیم. آنها ما را از استرس مرتبط با بیماری همه گیر که بسیاری از افراد تجربه می کردند منحرف کردند، که منجر به احساس اضطراب، ناامنی و ناامیدی شد.

با این حال، استفاده از شبکه های اجتماعی معایب خود را نیز دارد. استفاده زیاد ممکن است منجر به رفتار اعتیاد آور شود، که ممکن است به عنوان مثال، به عنوان یک ارتباط عاطفی قوی با رسانه های اجتماعی ظاهر شود. تئوری‌های توطئه و اخبار جعلی نیز ممکن است بدون کنترل در رسانه‌های اجتماعی منتشر شوند و اضطراب را افزایش دهند.

جولیا بریلوسکایا توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه ما به طور قطع نمی‌دانیم بحران کرونا چقدر طول خواهد کشید، می‌خواستیم بدانیم چگونه با خدماتی که تا حد امکان رایگان و در آستانه پایین هستند از سلامت روان مردم محافظت کنیم.» برای اینکه بفهمد آیا نوع و مدت استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند به این امر کمک کند، او یک مطالعه تجربی را به عنوان بخشی از کمک هزینه تحصیلی خود در مرکز مطالعات پیشرفته اینترنت (CAIS) انجام داد.

آزمایشی که دو هفته به طول انجامید

جولیا و همکارانش 642 شرکت‌کننده را انتخاب کردند و آنها را به‌طور تصادفی در یکی از چهار گروه تقریباً مشابه تقسیم کردند. گروه اول در طول دوره مداخله دو هفته ای استفاده روزانه خود از رسانه های اجتماعی را 30 دقیقه کاهش دادند. گروه دوم فعالیت بدنی روزانه خود را 30 دقیقه افزایش دادند در حالی که به استفاده عادی از رسانه های اجتماعی ادامه دادند زیرا تحقیقات قبلی نشان داده بود که ورزش ممکن است خلق و خو را بهبود بخشد و علائم افسردگی را کاهش دهد. گروه سوم فعالیت بدنی را افزایش دادند و همچنین میزان استفاده از رسانه های اجتماعی را کاهش دادند. در طول دوره مداخله، رفتار گروه کنترل بدون تغییر باقی ماند.

قبل، در طول و تا شش ماه پس از مرحله مداخله دو هفته‌ای، شرکت‌کنندگان به نظرسنجی‌های آنلاین درباره مدت، شدت و اهمیت عاطفی استفاده از رسانه‌های اجتماعی، فعالیت بدنی، رضایت از زندگی، احساس ذهنی شادی پاسخ دادند.

سالم و شاد در عصر دیجیتالی شدن


یافته ها به وضوح نشان داد که هم کاهش زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی در روز و هم افزایش فعالیت بدنی تأثیر مثبتی بر رفاه افراد دارد. و به ویژه ترکیب این دو مداخله باعث افزایش رضایت فرد از زندگی و احساس ذهنی شادی و کاهش علائم افسردگی می شود.

اثرات برای مدت طولانی باقی می ماند: حتی شش ماه پس از پایان مرحله مداخله دو هفته ای، شرکت کنندگان در هر سه گروه مداخله زمان کمتری را نسبت به قبل در رسانه های اجتماعی سپری کردند: یعنی حدود نیم ساعت در گروه هایی که یا رسانه های اجتماعی را کاهش داده بودند. زمان یا ورزش روزانه خود را افزایش دادند و حدود سه چهارم ساعت در گروهی که هر دو اقدام را ترکیب کرده بودند.

شش ماه پس از مداخله، گروه ترکیبی هر هفته یک ساعت و 39 دقیقه بیشتر از قبل از آزمایش به فعالیت بدنی پرداختند. تأثیر مثبت بر سلامت روان در کل دوره پیگیری ادامه یافت.

جولیا بریلوسکایا در پایان می‌گوید: «این به ما نشان می‌دهد که چقدر حیاتی است که هر از گاهی دسترسی آنلاین خود را کاهش دهیم و به ریشه‌های انسانی خود بازگردیم». "این اقدامات را می توان به راحتی در زندگی روزمره افراد پیاده کرد و کاملا رایگان هستند - و در عین حال به ما کمک می کنند در عصر دیجیتال شاد و سالم بمانیم."

Healthline