صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۳/۱۷

استرس زیاد ممکن است دلیلی باشد که شما نمی توانید باردار شوید

 بلاگ    ۱۴۰۱/۳/۱۷  چاپ
استرس زیاد ممکن است دلیلی باشد که شما نمی توانید باردار شوید

تقریباً از هر 8 زوج 1 یا حدود 6.7 میلیون آمریکایی به دلیل ناباروری مشکل دارند. دلایل زیادی برای ناباروری وجود دارد. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که استرس می تواند یکی از عوامل موثر در ناباروری شما باشد.

بر اساس یک مطالعه روی حیوانات کوچک که اخیراً در مجله انجمن غدد درون ریز منتشر شد، موش های ماده در معرض صدای جیغ ممکن است ذخیره تخمدان و باروری را کاهش داده باشند.

پتانسیل تولیدمثلی که در دو تخمدان زن بر اساس مقدار و کیفیت تخمک باقی می ماند ذخیره تخمدان نامیده می شود. یک زن با مقدار محدودی تخمک متولد می شود و بدن او قادر به تولید بیشتر نیست. از دست دادن پتانسیل تولید مثلی طبیعی در تخمدان ها در نتیجه کاهش تعداد یا کیفیت تخمک های باقیمانده به عنوان کاهش ذخیره تخمدان نامیده می شود.

دکتر Wenyan Xi از بیمارستان دوم دانشگاه Xi'an Jiao Tong در Xian، چین، گفت: «ما تأثیر استرس بر ذخیره تخمدان را با استفاده از مدل صدای جیغ در موش‌ها بررسی کردیم. ما متوجه شدیم که موش‌های ماده که در معرض صدای جیغ قرار می‌گیرند ذخیره تخمدانی را کاهش داده و باروری را کاهش داده‌اند.



محققان از مدل صدای جیغ برای بررسی اثر استرس بر ذخیره تخمدان در موش های ماده استفاده کردند. آن‌ها موش‌های ماده را به مدت 3 هفته در معرض صدای جیغ قرار دادند و تأثیر آن‌ها را بر هورمون‌های جنسی، تعداد و کیفیت تخمک‌ها و توانایی‌شان برای باردار شدن و بچه‌دار شدن پس از جفت‌گیری بررسی کردند.

آنها دریافتند که صدای جیغ باعث کاهش سطح استروژن و هورمون ضد مولرین در موش ها می شود. استروژن یک گروه هورمونی است که نقش حیاتی در رشد و نمو تولید مثل ایفا می کند، در حالی که هورمون آنتی مولرین هورمونی است که توسط تخمدان ها تولید می شود و به تشکیل اندام های تولید مثل کمک می کند. صدای جیغ و فریاد نیز باعث کاهش مقدار و کیفیت تخم‌های زنان شده و منجر به کوچک‌تر شدن بستر می‌شود.

شی گفت: «بر اساس این یافته‌ها، ما پیشنهاد می‌کنیم استرس ممکن است با کاهش ذخیره تخمدان مرتبط باشد. تعیین ارتباط بین استرس مزمن و ذخیره تخمدانی مهم است زیرا انجام این کار ممکن است درک ما را از محدودیت‌های مداخلات بالینی فعلی افزایش دهد و بینش ارزشمندی را در مورد علت کاهش ذخیره تخمدانی ارائه دهد.

Halza