صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۲/۷

چگونه سیستم ایمنی سالمندان را جوان کنیم و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را در آنها کاهش دهیم؟

 بلاگ    ۱۴۰۱/۲/۷  چاپ
چگونه سیستم ایمنی سالمندان را جوان کنیم و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را در آنها کاهش دهیم؟

نتایج تحقیقات نشان می دهد که چرا افراد مسن به طور قابل توجهی مستعد ابتلا به بیماری های عفونی هستند.

یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، ارواین (UCI) انجام شد، دلیلی را شناسایی می‌کند که چرا افراد مسن نسبت به افراد جوان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند، یک نگرانی مهم اجتماعی که اخیراً توسط همه‌گیری COVID-19 برجسته شده است.

یافته های این مطالعه همچنین مسیر را برای اهداف درمانی بالقوه جدید برای بازسازی سیستم ایمنی در افراد مسن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی در آنها هموار می کند.

مایکل دمتریو، نویسنده ارشد، MD، PhD، استاد نورولوژی در UCI گفت: از طریق این مطالعه، ما به درک جدیدی از این که چرا افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند، به دست آورده‌ایم که ما را قادر می‌سازد درمان‌های جدید بالقوه را شناسایی کنیم. دانشکده پزشکی و رئیس بخش مولتیپل اسکلروزیس و نوروایمونولوژی در UCI. نویسنده اول و استادیار دپارتمان پاتولوژی UCI، هایک مخیکیان، دکترای دکترا، افزود: «ما یک چشمه بالقوه جوانی را برای سیستم ایمنی شناسایی کرده‌ایم.»

ایمنی سلول های T با افزایش سن کاهش می یابد و در نتیجه شدت و مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی افزایش می یابد. سلول های T یک چهارم سیستم ایمنی هستند و پاسخ های ایمنی را برای مبارزه با عفونت ها هماهنگ می کنند. افزودن زنجیره های کربوهیدراتی پیچیده و شاخه ای ("گلیکان") به پروتئین ها عملکرد سلول های T را سرکوب می کند.

در این مطالعه، محققان نشان می‌دهند که گلیکان‌های شاخه‌دار با افزایش سن در سلول‌های T از زنان بیشتر از مردان افزایش می‌یابد که دلیل آن افزایش مرتبط با سن در متابولیت قند مهم (N-acetylglucosamine) و سیگنال‌دهی توسط سلول T سیتوکین اینترلوکین-7 است.



دمتریو می‌گوید: «تحقیق ما نشان می‌دهد که معکوس کردن افزایش گلیکان‌های شاخه‌دار عملکرد سلول‌های T انسان و موش را جوان می‌کند و شدت عفونت سالمونلا را در موش‌های ماده پیر کاهش می‌دهد.»

اختلال عملکرد ایمنی مرتبط با افزایش سن، که به عنوان ایمنی ایمنی شناخته می شود، به افزایش عوارض و مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی و نئوپلاستیک در بزرگسالان 65 سال و بالاتر کمک می کند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، حدود 89 درصد از مرگ و میرهای سالانه ناشی از آنفولانزا در افراد حداقل 65 سال رخ می دهد، علیرغم اینکه این گروه سنی تنها حدود 15 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهد. اخیراً، آسیب پذیری افراد مسن در برابر عفونت های ویروسی به طور غم انگیزی با ظهور اخیر سندرم حاد تنفسی شدید کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) برجسته شده است. افزایش عوارض و مرگ و میر در افراد مسن با عفونت های باکتریایی رایج مانند عفونت های ناشی از پاتوژن روده ای سالمونلا نیز رخ می دهد. علاوه بر این، اثربخشی ایمن‌سازی با افزایش سن کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به عفونت را در افراد مسن افزایش می‌دهد. جمعیت به سرعت در حال پیر شدن در جهان توسعه یافته این موضوع را تشدید می کند و نیاز به مداخلاتی را که به طور موثر ایمنی ایمنی را هدف قرار می دهد، تشدید می کند.

مطالعات قبلی تغییرات رونوشت را در زیرمجموعه‌های سلول T کهنسال بسیار خالص شده بررسی کردند. در این مطالعه، محققان جمعیت سلول‌های T را بر اساس سن و جنس آنالیز کردند و نتایج نشان داد که تفاوت‌های جنسیتی وجود دارد که نشان می‌دهد مداخلات مؤثر برای معکوس کردن اختلال عملکرد ایمنی در افراد مسن ممکن است به استراتژی‌های جنسیت خاص نیاز داشته باشد.

Halza