صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۲/۶

ارتباط مکمل های کلسیم با مرگ زودهنگام در افراد مسن مبتلا به بیماری دریچه قلب

 بلاگ    ۱۴۰۱/۲/۶  چاپ
ارتباط مکمل های کلسیم با مرگ زودهنگام در افراد مسن مبتلا به بیماری دریچه قلب

بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده، مکمل‌های کلسیم که اغلب به افراد مسن برای کاهش خطر شکنندگی استخوان‌ها (پوکی استخوان) و شکستگی‌ها داده می‌شود، با افزایش خطر مرگ در میان افرادی که تنگی دریچه آئورت دارند، یک بیماری پیشرونده و بالقوه کشنده، مرتبط است.

علاوه بر این، یافته‌ها نشان می‌دهند که این مکمل‌ها، چه با ویتامین D همراه باشند یا نباشند، به نظر می‌رسد که وضعیت را بدتر می‌کنند، که شایع‌ترین شکل بیماری دریچه قلب در بزرگسالان در کشورهای توسعه‌یافته است.

تنگی آئورت زمانی رخ می دهد که دریچه آئورت، دریچه اصلی خروجی قلب، سفت و باریک شود. این بدان معنی است که دیگر نمی تواند به طور کامل باز شود و جریان خون را از قلب به شریان اصلی (آئورت) و بقیه بدن کاهش می دهد یا مسدود می کند.

ارتباط بین رژیم غذایی و کلسیم مکمل یا ویتامین D با خطر بیماری قلبی عروقی و مرگ به شدت مورد بحث است. با این حال، محققان خاطرنشان کردند که شواهدی در مورد ایمنی آنها بیشتر از مطالعات حیوانی به دست آمده است و تجویز هر دوی این مکمل ها در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است، به ویژه در میان زنان یائسه.



بنابراین، محققان می‌خواستند ببینند این مکمل‌ها چه تأثیر بالقوه‌ای بر مرگ ناشی از هر علت و بیماری قلبی عروقی، نیاز به AVR و همچنین پیشرفت تنگی آئورت در افراد مسن دارند.

شرکت‌کنندگان به گروه‌هایی تقسیم شدند که هیچ مکملی مصرف نمی‌کردند (1292;49%)، آنهایی که مکمل ویتامین D به تنهایی (332;12%)، و کسانی که مکمل‌های کلسیم + یا منهای ویتامین D دریافت کردند (1033;39%)، 115 نفر از آنها مصرف کردند.

کسانی که مکمل مصرف می کردند به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی که مکمل مصرف نمی کردند، دیابت و بیماری عروق کرونر داشتند. همچنین احتمال بیشتری داشت که از استاتین ها، وارفارین و بایندرهای فسفات (برای محدود کردن جذب فسفر)، پیوند عروق کرونر و نیاز به دیالیز کلیه استفاده کنند.

در طول دوره پایش، 540 نفر (20.5%) جان خود را از دست دادند: 150 نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند. 155 نفر به دلایل دیگر جان باختند. و 235 نفر به دلایل نامعلوم جان باختند. و 774 نفر (29%) دریچه آئورت خود را تعویض کردند.

به نظر نمی رسد که ویتامین D مکمل به تنهایی بر بقا تأثیر بگذارد. اما مکمل کلسیم به همراه ویتامین D با خطر مرگ و میر به هر علتی به طور قابل توجهی بالاتر (31٪) و خطر مرگ قلبی عروقی دو برابر شد. و با 48 درصد افزایش خطر ابتلا به AVR در مقایسه با افرادی که مکمل مصرف نمی کردند همراه بود.

کلسیم مکمل به تنهایی نیز با افزایش خطر مرگ به هر علتی (24%) و تقریباً سه برابر شدن خطر AVR مرتبط بود. همچنین خطر مرگ به هر دلیلی و بیماری قلبی عروقی در میان افرادی که مکمل های کلسیم مصرف می کردند و دریچه آئورتشان تعویض نشده بود، بیشتر بود.

این یک مطالعه مشاهده ای است، و بنابراین نمی تواند علت را ایجاد کند. همچنین افرادی که مکمل‌ها را مصرف می‌کردند، عوامل خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی و مرگ نسبت به افرادی که مکمل مصرف نمی‌کردند داشتند و مقدار کلسیم دریافتی از رژیم غذایی و مکمل‌ها ارزیابی نشد.

اما محققان با این وجود نتیجه می‌گیرند: «با توجه به حجم نمونه بزرگ و دوره پیگیری طولانی، مطالعه ما نشان می‌دهد که مکمل کلسیم هیچ مزیتی برای [قلبی عروقی] ندارد و در عوض ممکن است منعکس کننده افزایش خطر کلی AVR و مرگ‌ومیر باشد، به ویژه در کسانی که تحت AVR قرار نمی گیرند.

پروفسور جوتا برگلر-کلاین از دانشگاه پزشکی وین، در سرمقاله‌ای مرتبط، اشاره می‌کند که سالانه میلیاردها دلار برای مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی برای افراد مسن هزینه می‌شود، با این باور که این مکمل‌ها برای سلامتی مفید هستند.

اما ممکن است ما نیاز به بازنگری داشته باشیم - حداقل در مورد مکمل‌های کلسیم - او پیشنهاد می‌کند و اضافه می‌کند که یافته‌های مطالعه باید به پزشکان معالج پوکی استخوان در افراد مبتلا به بیماری قلبی اجازه دهد تا فکر کنند.

HealthToday