صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۱/۱۷

سطوح یک هورمون می تواند از دست دادن استخوان را در زنان پیش از یائسگی پیش بینی یا تشخیص دهد

 بلاگ    ۱۴۰۱/۱/۱۷  چاپ
سطوح یک هورمون می تواند از دست دادن استخوان را در زنان پیش از یائسگی پیش بینی یا تشخیص دهد

تحقیقات جدید UCLA نشان می دهد که پزشکان ممکن است با اندازه گیری سطح هورمونی که با نزدیک شدن به آخرین دوره قاعدگی زنان کاهش می یابد، تشخیص دهند که از دست دادن استخوان مرتبط با یائسگی در حال حاضر در حال پیشرفت است یا در شرف شروع است.

بر اساس این مطالعه، یافته‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند تا قبل از اینکه از دست دادن استخوان باعث مشکلات سلامتی مهمی شود، زمان و نحوه درمان از دست دادن استخوان در زنان با افزایش سن را تعیین کنند. به طور خاص، این مطالعه نشان داد که برای زنان 42 ساله و بالاتر که هنوز یائسه نشده‌اند، می‌توان از سطوح هورمون ضد مولرین یا AMH برای تعیین اینکه آیا آنها دچار تحلیل استخوان مرتبط با یائسگی هستند یا خیر، استفاده کرد. 

دکتر آرون کارلامانگلا، سرپرست تیم تحقیق، استاد پزشکی در بخش طب سالمندان، گفت: «برای اینکه بتوانیم مداخله کنیم و میزان و میزان از دست دادن استخوان را کاهش دهیم، باید بدانیم که آیا این از دست دادن قریب الوقوع است یا در حال حاضر ادامه دارد. در دانشکده پزشکی دیوید گفن در UCLA. ما به طور قابل اعتمادی نمی دانیم قبل از اینکه واقعاً اتفاق بیفتد آخرین دوره قاعدگی یک زن چه زمانی خواهد بود، بنابراین نمی توانیم بگوییم که آیا زمان انجام کاری برای از دست دادن استخوان فرا رسیده است یا خیر.

کارلامانگلا گفت: از دست دادن استخوان معمولاً حدود یک سال قبل از آخرین قاعدگی زنان شروع می شود.

زنان در دوران گذار یائسگی از دست دادن استخوان قابل توجهی را تجربه می کنند، یک دوره تقریباً سه ساله که دوره پایانی قاعدگی را در بر می گیرد و با علائم دیگری مانند سیکل های قاعدگی نامنظم، گرگرفتگی، و اختلالات خلقی و خواب همراه است. با نزدیک شدن به آخرین دوره قاعدگی زنان، سطوح AMH کاهش می یابد.



محققان داده‌های حاصل از مطالعه سلامت زنان در سراسر کشور یا SWAN را بررسی کردند، یک مطالعه چند محلی و چند قومیتی که تغییراتی را که زنان در دوران گذار به یائسگی متحمل می‌شوند بررسی می‌کند.

آنها دریافتند که 17 درصد از زنان پیش از یائسگی 42 ساله یا بیشتر، بخش قابل توجهی از حداکثر توده استخوانی خود را طی دو تا سه سال از تاریخی که پزشک پیش بینی می کند، از دست می دهند. اما در میان افرادی که کمتر از 50 پیکوگرم AMH در هر میلی لیتر خون دارند، تقریباً دو برابر، 33 درصد، بخش قابل توجهی از حداکثر توده استخوانی را در همان بازه زمانی از دست خواهند داد. (پیکوگرام یک تریلیونم گرم است.)

علاوه بر این، 42 درصد از زنان در اوایل یائسگی - به این معنی که خونریزی قاعدگی نامنظم دارند اما بیش از سه ماه فاصله بین پریودها وجود ندارد - بخش قابل توجهی از اوج توده استخوانی را در عرض دو تا سه سال از دست خواهند داد. اما در میان زنانی که در اوایل یائسگی با سطوح AMH کمتر از 25 pg/mL هستند، 65 درصد درصد قابل توجهی از اوج توده استخوانی را در آن زمان از دست خواهند داد.

محققان خاطرنشان می کنند که این مطالعه دارای محدودیت هایی است. این یافته‌ها را نمی‌توان در مورد زنانی که قبلاً داروهای پوکی استخوان مصرف می‌کردند، قبل از آخرین دوره قاعدگی خود تحت هیسترکتومی قرار داده‌اند، یا از هورمون‌های جنسی اگزوژن در دوران گذار به یائسگی استفاده می‌کردند، اعمال کرد. و این مطالعه شامل زنان اسپانیایی تبار و همچنین زنانی که قبل از 42 سالگی یائسه شده‌اند را شامل نمی‌شود.

Healthline