صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۱/۱۴

استفاده از مواد ضد عفونی کننده در دوران بارداری با آسم و اگزما در کودکان مرتبط است

 بلاگ    ۱۴۰۱/۱/۱۴  چاپ
استفاده از  مواد ضد عفونی کننده در دوران بارداری با آسم و اگزما در کودکان مرتبط است

یک مطالعه جمعیتی که به صورت آنلاین در Occupational & Environmental Medicine منتشر شده است، نشان می دهد که استفاده از مواد ضد عفونی کننده توسط زنان باردار ممکن است یک عامل خطر برای آسم و اگزما در فرزندانشان باشد.

ضدعفونی‌کننده‌ها اغلب در بیمارستان‌ها و سایر مراکز پزشکی استفاده می‌شوند، و همه‌گیری کووید-19 منجر به افزایش استفاده از آنها در محیط‌های پزشکی و همچنین به طور گسترده‌تر، از جمله توسط جمعیت عمومی شده است.

قرار گرفتن در معرض مواد ضد عفونی کننده در محل کار قبلاً در کارگرانی که در معرض آن قرار گرفته بودند با آسم و درماتیت مرتبط بود، اما مطالعات کمی به تأثیر استفاده از ضد عفونی کننده در دوران بارداری و متعاقب آن ایجاد بیماری آلرژیک در کودکان پرداخته است.

نویسندگان از داده‌های مربوط به ۷۸۹۱۵ جفت مادر-کودکی استفاده کردند که در مطالعه محیط‌زیست و کودکان ژاپن شرکت کردند تا بررسی کنند که آیا قرار گرفتن مادر در معرض مواد ضدعفونی‌کننده در محل کار با افزایش خطر تشخیص بیماری‌های آلرژیک در کودکانشان در سن ۳ سالگی مرتبط است یا خیر.

احتمال ابتلای کودکان به آسم یا اگزما در صورتی که مادران آنها یک تا شش بار در هفته از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند در مقایسه با احتمال ابتلا به کودکان مادرانی که هرگز از مواد ضدعفونی کننده استفاده نمی کردند، به طور قابل توجهی بیشتر بود.

یک رابطه وابسته به قرار گرفتن در معرض قرار گرفتن در معرض مواد ضد عفونی کننده قبل از تولد و احتمال تجربه کودکانی که این شرایط آلرژیک را تجربه می کنند وجود دارد، به طوری که کودکان مادرانی که هر روز در معرض مواد ضد عفونی کننده قرار می گیرند بیشترین شانس تشخیص را دارند - 26٪ بیشتر برای آسم و 29٪ بیشتر برای اگزما نسبت به فرزندان مادرانی که هرگز در معرض مواد ضدعفونی کننده قرار نگرفته اند.



هیچ ارتباط معنی داری بین استفاده از مواد ضدعفونی کننده و آلرژی غذایی وجود نداشت.

این یک مطالعه مشاهده‌ای است و به این ترتیب، نمی‌تواند علت را تعیین کند. نویسندگان همچنین به برخی محدودیت‌ها اشاره کردند، از جمله اینکه اطلاعات مربوط به استفاده از ضدعفونی‌کننده توسط مادران توسط خود گزارش شده بود و مواد ضدعفونی‌کننده خاصی شناسایی نشده بودند. تشخیص بیماری های آلرژیک در کودکان نیز توسط مادران گزارش شده است.

با این وجود، نویسندگان نتیجه‌گیری می‌کنند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مواد ضدعفونی‌کننده در دوران بارداری، بدون توجه به اینکه آیا مادر در یک سالگی کودک به سر کار بازمی‌گردد یا نه، تأثیری بر آلرژی در فرزندان دارد، و نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض تنها در دوران بارداری تأثیری بر آلرژی‌ها دارد. "

آنها می افزایند: "با توجه به افزایش استفاده کنونی از ضدعفونی کننده ها برای جلوگیری از عفونت های جدید کروناویروس، توجه به اینکه آیا قرار گرفتن در معرض مواد ضد عفونی کننده قبل از تولد خطری برای ایجاد بیماری های آلرژیک است یا خیر، اهمیت زیادی برای سلامت عمومی دارد."

چندین مکانیسم که می تواند افزایش خطر ابتلا به بیماری های آلرژیک را در کودکان به دنبال قرار گرفتن مادران در معرض مواد ضد عفونی کننده در دوران بارداری توضیح دهد توسط نویسندگان پیشنهاد شده است.

آنها شامل میکروبیوم (مواد ضد عفونی کننده بر میکرو فلور روده و پوست مادر و متعاقباً کودک تأثیر می گذارد)، با واسطه ایمنی (قرار گرفتن در معرض برخی از ترکیبات شیمیایی در دوران بارداری بر پاسخ ایمنی جنین تأثیر می گذارد)، قرار گرفتن در معرض پس از تولد (کودکان استنشاق یا لمس مولکول ها). استفاده از مواد ضدعفونی کننده روی پوست مادرانشان)، یا سوگیری (مادرانی که به طور مکرر از ضدعفونی کننده های پزشکی استفاده می کنند، احتمالاً از نظر پزشکی دانش بیشتری دارند و دسترسی بهتری به مراقبت های بهداشتی دارند).

MedicalToday