صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۰/۱۲/۲۶

 خطر ابتلا به آلزایمر

باکتری های موجود در بینی می توانند به مغز نفوذ کنند!

 بلاگ    ۱۴۰۰/۱۲/۲۶  چاپ
باکتری های موجود در بینی می توانند به مغز نفوذ کنند!

تحقیقات جدید دانشگاه گریفیث نشان داده است که یک باکتری که معمولاً در بینی وجود دارد می‌تواند مخفیانه به مغز نفوذ کند و مجموعه‌ای از رویدادها را ایجاد کند که ممکن است منجر به بیماری آلزایمر شود.

پروفسور جنی اکبرگ و همکارانش از مرکز کلیم جونز برای نوروبیولوژی و تحقیقات سلول های بنیادی در موسسه بهداشتی منزیس کوئینزلند و موسسه کشف داروی گریفیث، با همکاری دانشگاه فناوری کوئینزلند، کشف کردند که باکتری کلامیدیا پنومونیه می تواند از طریق مغز به مغز حمله کند.

در حالی که این باکتری اغلب باعث عفونت دستگاه تنفسی می شود، در مغز نیز یافت شده است که این سوال را ایجاد کرده است که آیا باعث آسیب به سیستم عصبی مرکزی می شود یا خیر.

این تیم تحقیقاتی تحقیقات گسترده‌ای را در مدل‌های حیوانی انجام داده است تا نشان دهد نه تنها چگونه باکتری وارد مغز می‌شود، بلکه چگونه منجر به آسیب‌شناسی بیماری آلزایمر می‌شود.



پروفسور اکبرگ گفت: «کار ما قبلاً نشان داده بود که چندین گونه مختلف از باکتری‌ها می‌توانند به سرعت، در عرض 24 ساعت، از طریق اعصاب محیطی که بین حفره بینی و مغز امتداد دارند وارد سیستم عصبی مرکزی شوند.»

مطالعه جدید نشان می دهد زمانی که باکتری در سیستم عصبی مرکزی قرار می گیرد، سلول های مغز در عرض چند روز با رسوب پپتید بتا آمیلوئید، پلاک مشخصه بیماری آلزایمر، واکنش نشان می دهند.

پس از چند هفته، مسیرهای ژنی متعددی که در بیماری آلزایمر نقش دارند نیز به طور چشمگیری فعال می شوند.

این تحقیق همچنین نشان داد که وقتی باکتری به عصب بویایی حمله می‌کند، سلول‌های عصبی محیطی (سلول‌های گلیال) عفونی می‌شوند و این سلول‌ها ممکن است چگونه باکتری‌ها در سیستم عصبی باقی بمانند.

پروفسور اکبرگ گفت: «این سلول‌ها معمولاً مدافعان مهمی در برابر باکتری‌ها هستند، اما در این مورد، عفونی می‌شوند و می‌توانند به گسترش باکتری کمک کنند.»

ما برای مدت طولانی مشکوک بودیم که باکتری‌ها و حتی ویروس‌ها می‌توانند منجر به التهاب عصبی شوند و در شروع بیماری آلزایمر نقش داشته باشند، اما ممکن است این باکتری به تنهایی برای ایجاد بیماری در فردی کافی نباشد. شاید نیاز به ترکیبی از حساسیت ژنتیکی به همراه باکتری باشد تا در دراز مدت منجر به بیماری آلزایمر شود.

اکنون که این شواهد جدید را در اختیار داریم، به ما انگیزه می دهد تا فوراً درمان هایی برای متوقف کردن این عامل مؤثر در بیماری آلزایمر پیدا کنیم.



در حالی که این مطالعات بر روی موش ها انجام شد، انسان ها اعصاب یکسانی دارند و می توانند توسط همان باکتری ها آلوده شوند، بنابراین محققان معتقدند که نتایج برای انسان قابل ترجمه است.

ما در حال حاضر روی گزینه های درمانی کار می کنیم. با مؤسسه کشف داروی گریفیث، ما در حال شناسایی داروهای بالقوه ای هستیم که می توانند به سلول های گلیال کمک کنند تا باکتری هایی را که از قبل در مغز هستند از بین ببرند.

علاوه بر این، پروفسور کن بیگلی در QUT در حال کار بر روی واکسنی علیه کلامیدیا است که ممکن است توانایی پاتوژن را برای ورود به مغز کاهش دهد.

HealthToday

برچسب ها:  مغز  آلزایمر  ویروس