صفحه نخست    مجله سلامتی    ۱۴۰۱/۱۰/۲۸

 راهنمای خرید تبسنج

هرآنچانه باید پیش از خرید یک تبسنج در نظر بگیریم

 مجله سلامتی    ۱۴۰۱/۱۰/۲۸  چاپ
هرآنچانه باید پیش از خرید یک تبسنج در نظر بگیریم

هنگامی که یکی از اعضای خانواده بیمار می‌شود و نیاز به نگهداری شما دارد، مهم است که از تب داشتن یا نداشتن او باخبر شوید. در کنار آن باید بدانید که میزان دمای بدن بیمار چقدر بالا است. برای مثال، بالا بودن دمای بدن برای بیش از سه روز، نشانه‌ی این است که زمان مشورت و مراجعه به پزشک فرا رسیده است! این در حالی است که اگر خردسالی در خانه دارید و دمای بدن آن به بالای ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) برسد، خطر تشنج وجود دارد و باید هرچه زودتر اقدامات لازم را انجام داد. به همین دلیل هم وجود تب‌سنجی خوب که دقت کافی را داشته باشد، در جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌ی خانه کلیدی است.

در عین حال با وجود انواع مختلفی از تب‌سنج‌ها از مدل‌های مادون قرمز گرفته تا تب‌سنج‌های دیجیتالی، ممکن است تشخیص و انتخاب نوع مناسب کمی سخت باشد. به همین دلیل هم در این بخش از سری راهنماهای خرید دیجی‌کالا به سراغ تب‌سنج می‌رویم و برای کمک به شما در انتخاب بهترین محصولِ متناسب با نیازهای شما، ما انواع تب‌سنج‌ها را از نظر دقت، تکرارپذیری (تشخیص دمای یکسان طی چند بار تلاش)، ویژگی‌ها و لوازم جانبی‌ای که عملکرد دستگاه را بهبود می‌بخشند، دسته‌بندی و معرفی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.



تب‌سنج‌های مناسب برای گروه‌های سنی مختلف

به طور کلی هر نوع تب‌سنجی که انتخاب می‌کنید، باید استفاده از آن باید برای شما یا فرزندتان راحت و ساده باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، در بخش زیر نحوه‌ی استفاده از تب‌سنج برای گروه‌های سنی مختلف را مرور می‌کنیم.

تب‌سنج مناسب برای نوزادان کمتر از ۳ سال


آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که دمای بدن نوزادان و کودکان زیر ۳ سال را به صورت مقعدی اندازه‌گیری کنید، چراکه این روش برای این رده‌ی سنی بسیار دقیق‌تر است. از طرفی شما می‌توانید دمای زیر بغل آن‌ها را هم اندازه‌گیری کنید! البته این روش از گزینه‌ی مقعدی آسان‌تر است، اما کمترین دقت را دارد. لازم به ذکر است که اگر دمای زیر بغل بالاتر از ۹۹ درجه فارنهایت (۳۷.۲۲ درجه‌ی سانتی‌گراد) باشد، باید با اندازه‌گیری مقعدی دمای بدن کودک را مجدداً بررسی کنید.

تب‌سنج‌های مناسب برای کودکان بالای ۳ سال

در این گروه سنی، اندازه‌گیری دمای بدن به روش دهانی مشکلی ندارد، اما برخی از کودکان ممکن است در نگه داشتن تب‌سنج به اندازه کافی (برای افزایش دقت کار) در دهان خود، مشکل داشته باشند. بنابراین تب‌سنج گوش، گزینه‌ای مناسب‌تر برای این دسته از کودکان است. به دست آوردن نتایج در این روش سریع است، اما قرار دادن آن به شکلی درست می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و در مواردی حتی دمای یکسانی برای هر دو گوش نشان ندهد.

همچنین دیگر مدل‌های تب‌سنج از جمله دماسنج پیشانی یا شریان تمپورال، می‌تواند میزان گرمایی که این شریان از سطح پوست به بیرون ساطع می‌کند را اندازه‌گیری کند. درواقع این مدل دستگاه‌ها از فناوری مادون قرمز برای اندازه‌گیری انرژی حرارتی بدن استفاده می‌‌کنند و برای نوزادان ۳ ماهه و بزرگ‌تر قابل قبول هستند. اما باید در نظر داشته باشید که تب‌سنج پیشانی فقط به عنوان یک دستگاه غربالگری اولیه برای کودکان کم‌سن مناسب است و اگر نشانه‌ای از تب وجود داشت باشد، باید دمای بدن را با یک تب‌سنج مقعدی دوباره بررسی کنید.

تب‌سنج مناسب برای نوجوانان و بزرگسالان

تب‌سنج‌های دهانی یا مادون قرمز هر دو گزینه‌هایی مناسب و راحت برای این گروه‌های سنی هستند و می‌توانند خوانش دقیقی ارائه دهند.

امروزه تب‌سنج‌های جدید جایگزین دماسنج‌های شیشه‌ای و قدیمی شده‌اند و در مدل‌های دیجیتال، مادون قرمز، مدل‌های پستانک دیجیتال، نوارهای پیشانی با قابلیت استفاده‌ی مجدد و تب‌سنج‌های پوشیدنی برای کودکان به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین در این بخش انواع تب‌سنج‌های رایج و مزایا و معایب هرکدام را بیان می‌کنیم.



۱. تب‌سنج دیجیتال (Digital Stick Thermometers)

تب‌سنج دیجیتال از جمله پرفروش‌ترین و ارزان‌ترین مدل‌ها در بین انواع دماسنج بدن است. به منظور خریدی رضایت‌بخش به یاد داشته باشید که به دنبال محصولی با نمایشگر LCD باشید که خواندن آن آسان است. همچنین دکمه شروع به کار آن به راحتی در دسترس باشد. به طور کلی بسیاری از تب‌سنج‌های دیجیتال دارای یک بوق صوتی یا سیگنالی برای تکمیل سنجش دما هستند. به این معنی که مجبور نخواهید بود خود زمان را چک کنید. البته این نوع از تب‌سنج‌ها به باتری متکی هستند، بنابراین شاید نیاز باشد که همواره چند باتری اضافی در خانه داشته باشید.

در زمان خرید تب‌سنج دیجیتال باید تصمیم بگیرید که آیا به یک دماسنج با نوک سخت نیاز دارید یا مدل‌های انعطاف‌پذیر نیاز شما را برطرف می‌کنند. به طور کلی، کودکان و بزرگسالانی که دمای بدن آن‌ها به صورت دهانی آزمایش می‌شود، اذعان دارند که مدل‌هایی با نوک سخت به اندازه‌ی مدل‌های انعطاف‌پذیر راحت نیستند.

از طرفی بسیاری از تب‌سنج‌های نوک سخت برای اندازه‌گیری دمای زیر بغل یا مقعد و دهان طراحی شده‌اند. اما لازم به تاکید است که همه‌ی مدل‌های انعطاف‌پذیر را نمی‌توان به صورت مقعدی استفاده کرد، بنابراین نیاز است که قبل از استفاده به راهنمای محصول توجه کنید.

۲. تب‌سنج مادون قرمز (Infrared Thermometers)

تب‌سنج‌های مادون قرمز گرمای ساطع شده از بدن را اندازه‌گیری می‌کنند. به طور کلی ممکن است موقعیت‌یابی با برخی از دستگاه‌ها دشوار باشد اما بازخوانی دیجیتالی آن‌ها فقط ۱ تا ۳ ثانیه طول می‌کشد، بنابراین می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن دمای بدن را اندازه‌گیری کرد. اما این نوع از دماسنج‌ها از جمله گزینه‌های گران‌قیمت هستند و لزوماً دقیق‌تر از دماسنج‌های دیجیتالی نیستند. تب‌سنج‌های گوشی، دمای داخل کانال گوش را اندازه‌گیری می‌کنند، البته باید توجه داشته باشید که اگر نوک پروب دماسنج سرد باشد، ممکن است دما را کمتر از مقدار واقعی نشان دهد! با توجه به همین مساله هم برخی مدل‌ها دارای ویژگی پیش گرم شدن برای افزایش دقت کار هستند. لازم به ذکر است که استفاده از این نوع تب‌سنج‌ها سریع و آسان است.

تب‌سنج‌های مادون قرمز از نوع غیر تماسی، معمولاً با نگه داشتن دسته‌ی دماسنج در فاصله‌ی ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری از پیشانی بیمار و فشار دادن یک دکمه برای نمایش دو دایره‌ی قرمز روی پیشانی، کار می‌کند. در صورتی که دماسنج را به پیشانی نزدیک یا دور کنید دو دایره قرمز رنگ بر روی یکدیگر همگرا می‌شود و دمای بدن نمایش داده می‌شود.



۳. تب‌سنج جیوه‌ای (Mercury Thermometers)

اگرچه تب‌سنج‌های جیوه‌ای زمانی پایه اصلی خانه‌ها و کلینیک‌ها بودند، اما امروزه تقریبا از بازار حذف شده‌اند. تب‌سنج جیوه‌ای به راحتی کالیبره نمی‌شوند، بنابراین برای تولیدکنندگان چاره‌ای جز توقف ساخت آنها باقی نمانده بود.

 از شَر تب‌سنج جیوه‌ای خلاص شوید!

تب‌سنج‌های شیشه‌ای قدیمی که حاوی جیوه بودند امروزه تا حد زیادی با نسخه‌های دیجیتالی جایگزین شده‌اند. چنین جایگزینی‌ای خطر ورود این فلز سمی به بدن را تا حد زیادی کاهش داده است؛ چراکه در صورت شکستن تب‌سنج، قرار گرفتن در معرض جیوه می‌تواند مشکلات بالقوه و مرگباری را برای سلامتی ایجاد کند.

بنابراین اگر هنوز این مدل از تب‌سنج‌ها را در خانه دارید، AAP توصیه می‌کند که از شر آن خلاص شوید. البته لازم به ذکر است که این نوع از محصولات را نباید مستقیم در سطل زباله بیاندازید؛ زیرا جیوه جز ضایعات خطرناک در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین برای این کار تنها کافیست تب‌سنج جیوه‌ای را در یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار داده و آن را ببندید. سپس آن را به مامور تحویل زباله تحویل دهید!

قبل از خرید تب‌سنج این نکات را فراموش نکنید!

پیش از خرید هر نوع محصولی از جمله تب‌سنج باید یک‌سری نکات را در نظر بگیرید تا انتخاب و خریدی رضایت‌بخش را رقم بزنید! بنابراین در این بخش ۴ فاکتور طلایی در زمان انتخاب تب‌سنج را مرور می‌کنیم.

۱. امکانات تب‌سنج

اگرچه دماسنج‌های دیجیتالی ساده و با رابط کاربری راحت هستند، برخی از مدل‌های آن‌ها دارای هشدارها یا سوت‌هایی هستند که زمان خوانش دما را به شما یادآور می‌شود. همچنین برخی مدل‌ها دارای نوک‌های نرم یا منحنی هستند که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند.

۲. زمان پاسخ‌دهی

خواندن یک تب‌سنج دیجیتالی بسته به مدل آن ممکن است از ۱۰ ثانیه تا بیش از ۸۰ ثانیه طول بکشد. در عین حال خواندن گزینه‌های مادون قرمز فقط ۱ تا ۳ ثانیه طول می‌کشد. اگرچه در مورد دقت بالاتر تب‌سنج‌های مادون قرمز نسبت به مدل‌های دیجیتال همواره بحث‌هایی وجود دارد، اما لازم به تاکید است که این موضوع همواره صادق نیست!

۳. ایمنی

به طور کلی برخی از مدل‌های تب‌سنج ممکن است دارای روکش‌های پروب، پوشش محافظ و سایر لوازم جانبی باشند که خطر خفگی را برای کودکان به همراه داشته باشد. بنابراین اگر دستگاهی که خریداری می کنید شامل قطعات کوچک است، بهتر است آن را از دسترس کودکان بدون نظارت دور نگه دارید!

۴. خرید دو تب‌سنج دیجیتالی

اگر قصد خرید تب‌سنج دیجیتالی ارزان قیمت را دارید، حتما یکی برای اندازه‌گیری دمای دهان و دیگری برای اندازه‌گیری مقعدی خریداری کنید. در چنین حالتی دیگر نیازی نیست که نگران خرید روکش‌های یکبار مصرف در هر بار اندازه‌گیری دما باشید.



در زمان خرید تب‌سنج باید به دنبال چه امکاناتی باشیم؟

حال در این قسمت از این راهنمای خرید جامع به سراغ معرفی امکانات قابل‌تامل و در مواردی ضروری در انواع تب‌سنج می‌رویم.

۱. مدل‌هایی با نوک نرم یا انعطاف‌پذیر

همان‌طور که در این نوشتار چندین بار هم اشاره شد، برخی از تب‌سنج‌ها دارای نوک نرم (انعطاف‌پذیر) یا منحنی هستند، چنین ساختاری به سهولت استفاده و راحتی شما در استفاده کمک می‌کند. لازم به ذکر است که مدل‌هایی با نوک نرم را نمی‌توان به صورت مقعدی استفاده کرد!

۲. تب‌سنج‌هایی با نمایشگر روشن

یک نمایشگر بزرگ با نور پس زمینه و ارقام بزرگ می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی دمای بدن را در شب یا نور کم بخوانید!

۳. زنگ هشدارهای تب‌سنج

زمانی که برخی از مدل‌های تب‌سنج از دمای ۹۹.۵ درجه فارنهایت (۳۷.۲ سانتی‌گراد) فراتر رود، صدای هشدار خاصی خواهند داشت. همچنین برخی دیگر از این مدل‌ها دارای هشدار بصری هستند و با تغییر رنگ نمایشگر (سبز، زرد، قرمز) سطح دما را نشان می‌دهد.

۴. حافظه‌ی دستگاه و خاموش شدن خودکار

برخی از مدل‌های تب‌سنج این قابلیت را دارند که آخرین دمای اندازه‌گیری شده را ثبت می‌کنند. بنابراین می‌توانید روند تب کودک را بررسی و دنبال کنید. همچنین برخی از این سیستم‌ها دارای قابلیت خاموشی خودکار برای حفظ عمر باتری هستند.

۵. فناوری ثبت سِن و دما

جالب است بدانید که دمایی که برای یک گروه سنی خطرناکی است، می‌تواند برای گروه دیگر چندان جدی نباشد. بنابراین وجود چنین فناوری‌ای می‌تواند به شما این امکان را دهد تا سن افراد را وارد کنید. سپس یک نمایشگر رنگی به شما می‌گوید که آیا نتیجه‌ی اندازه‌گیری دما برای آن گروه سنی نرمال، بالا یا زیاد است.

همان‌طور که تا این جای این راهنما متوجه شدید، چه برای یک مرکز پزشکی خرید کنید و چه برای مدرسه یا خانه، یک تب‌سنج قابل اعتماد ابزار مهمی برای نظارت بر سلامت شما است. بنابراین دانستن نکاتی به منظور کمک به انتخاب و خرید تب‌سنج می‌تواند بسیار بااهمیت باشد تا خریدی رضایت‌بخش و با دقت بالا برای کاربران رقم بخورد. در پایان امیدواریم که نکات مطرح شده در این نوشتار برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

مجله سلامتی | گیتا تجهیز هیلدا