صفحه نخست    مجله سلامتی    ۱۴۰۱/۱۰/۲۶

 راهنمای انتخاب فشارسنج مناسب

فشارسنج عقربه‌ای بهتر است یا دیجیتالی؟

 مجله سلامتی    ۱۴۰۱/۱۰/۲۶  چاپ
فشارسنج عقربه‌ای بهتر است یا دیجیتالی؟

همانطور که احتمالا تا به حال شنیده‌اید، هر یک از این فشارسنج‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. بنابراین در این قسمت از این راهنما قصد مقایسه‌ی این دو نوع فشارسنج را داریم تا بتوانید خریدی بهتر داشته باشید. به منظور ایجاد یک دید جامع و خلاصه‌تر می‌توان امتیازهای هر مدل نسبت به دیگری را به شرح زیر بررسی کرد.

استفاده‌ی راحت‌تر از کافِ فشارسنج در مدل‌های دیجیتالی



جالب است بدانید که فشارسنج‌های دیجیتالی قادرند، فشار خون را تنها با قرار دادن کاف در اطراف بازو، پایین آن یا روی مچ دست اندازه‌گیری کنند. طی چنین رویه‌ای کاف به طور خودکار باد و تخلیه می‌شود. در چنین حالتی به منظور آزمایش فشار خون فعالیت کمتری مورد نیاز است.

این در حالی است که در فشارسنج‌های عقربه‌ای علاوه بر بستن دقیق آن بر روی بازو، نیاز است که با استفاده از پمپ دستگاه، بازوبند را به سرعت باد کنید و سپس با چرخاندن دستگیره‌ی روی کاف آن را خالی کنید. طبیعی است که برای انجام صحیح این کار نیاز به تمرین است. بنابراین فشارسنج‌های دیجیتال برای افرادی که به تازگی دستگاه فشار خون خریده‌اند و نمی‌دانند چگونه از دستگاه سنجش فشار خون استفاده کنند، بسیار مفیدتر است.

دقت بیشتر فشارسنج عقربه‌ای نسبت به نوع دیجیتال



از نظر دقت، می‌توان مدل‌های عقربه‌ای را دقیق‌تر از نوع دیجیتال در نظر گرفت، البته این نکته به این معنی نیست که فشارسنج‌های دیجتال کارا نیستند. بلکه لازم به تاکید است که نوع دیجیتالی این دستگاه از تکنیک‌های نوسانی برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی دستگاه می‌تواند تحت تأثیر ضربان قلب نامنظم و ضربان نبض هم قرار گیرد. این در حالی است که فشارسنج‌های عقربه‌ای از تکنیک معاینه‌ی سمعی (Auscultation) استفاده می‌کند که قابل اعتمادتر و دقیق‌تر است.



تجربه‌‌ی کاربری آسان با فشارسنج دیجیتال

کار با فشارسنج دیجیتال به مراتب راحت‌تر از مدل‌های عقربه‌ای است؛ چراکه رابط کاربری آن‌ها ساده‌تر و کاربرپسندتر است.
دستگاه‌های دیجیتال عمدتاً خودکار هستند و تنها با زدن یک دکمه شروع به کار می‌کنند. فشارسنج‌های دیجیتال رابط کاربری بسیار آسانی دارند که نیازی به دانش حرفه‌ای و تمرین ندارد. این در حالی است که مدل‌های عقربه‌ای به تلاش بیشتری برای دریافت نتایج حاصل از اندازه‌گیری فشار خون دارند. بنابراین اگر به تازگی فشارسنج عقربه‌ای خریده‌اید، ممکن است برای استفاده از آن به کمک نیاز داشته باشید. لازم به ذکر است که برای اندازه‌گیری فشار خون با استفاده از مدل‌های عقربه‌ای نیاز به شنیدن فشار سیستولیک و دیاستولیک با استفاده از گوشی پزشکی دارید که مسلما چنین کاری برای افرادی که برای اولین بار از دستگاه عقربه‌ای استفاده می‌کنند، کمی مشکل است.

نمایش اطلاعات به ساده‌ترین شکل ممکن

به طور کلی مدل‌های دیجیتالی دارای صفحه‌ای به منظور نمایش فشار سیستولیک و دیاستولیک به صورت جداگانه و کاملا آسان هستند. همچنین صفحه نمایش این دستگاه‌ها با نور پس زمینه مناسبی همراه است که برای خواندن نتایج در اتاقی با نور کم یا توسط افرادی که دید ضعیفی دارند، بسیار مفید است.



فشارسنج عقربه‌ای ارزان قیمت است!

طبیعی است که فشارسنج‌های عقربه‌ای نسبت به مدل‌های دیجیتال قیمت کمتری دارند. با این حال، اگر ذهن خود را معطوف به ویژگی‌های اضافی‌ و کاربردی این محصولات دیجیتال کنید، خرید محصولات دیجیتال مقرون‌به‌صرفه‌ و باارزش است.

فشارسنج دیجیتال سبک و قابل حمل است

فشارسنج‌های دیجیتال اندازه‌ی بسیار کوچکی دارند و به راحتی قابل حمل هستند. این نوع از دستگاه‌ها معمولا دارای یک کاف و یک صفحه نمایش هستند و شما می‌توانید به راحتی آن را در کیف مخصوص خود قرار دهید و در هر جایی از آن استفاده کنید. این در حالی است که نوع عقربه‌ای شامل پمپ، گوشی پزشکی، کاف و دستگاه سنجش فشار است. طبیعتا حمل همه‌ی این چیزها با یکدیگر چندان راحت نیست.



مسئله‌ی کالیبره کردن مدل‌های عقربه‌ای

مدل‌های دیجیتالی به کمک باتری یا برق شهری کار می‌کنند. البته در محصولات باتری‌دار باید بعد از مدتی باتری را تعویض یا شارژ کنید. در کنار این موضوع تمیز کردن دستگاه‌های دیجیتال آسان است و کالیبراسیون مجدد آن‌ها نیاز به زمان و تلاش زیادی ندارد.

از طرفی درست است که نوع عقربه‌ای فشارسنج نیازی به منبع تغذیه ندارد و تمیز کردن آن بسیار آسان است. اما تنظیم مجدد و کالیبره کردن آن‌ها می‌تواند زمان‌بر باشد و تلاش بیشتری را می‌طلبد.



امکانات فشارسنج‌های دیجیتال

همانطور که می‌دانید، فشارسنج‌های عقربه‌ای به جز تست فشار خون آن هم به شکلی کاملا معمولی، هیچ ویژگی یا امکانات دیگری ندارند. در حالی که مدل‌های دیجیتال، دارای بسیاری از ویژگی‌های اضافی مانند پشتیبانی از گوشی‌های هوشمند هستند. همچنین برخی از آن‌ها می‌توانند ضربان نبض و ضربان قلب نامنظم را نشان دهند و همراه با دیگر داده‌ها در حافظه‌ی خود ثبت کنند.

مجله سلامتی | گیتا تجهیز هیلدا