صفحه نخست    بلاگ    ۱۴۰۱/۱۰/۱۷

عسل معیارهای کلیدی سلامت متابولیک قلب را بهبود می‌بخشد

 بلاگ    ۱۴۰۱/۱۰/۱۷  چاپ
عسل معیارهای کلیدی سلامت متابولیک قلب را بهبود می‌بخشد

بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه تورنتو، مصرف عسل خام از یک منبع گل ممکن است فواید قابل توجهی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد.

در یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی‌های بالینی، محققان دریافتند که مصرف عسل با کاهش گلوکز خون ناشتا، کلسترول تام و LDL ("بد")، تری گلیسیرید و نشانگر بیماری کبد چرب مرتبط است. علاوه بر این، مصرف عسل با سطوح بالاتر کلسترول HDL ("خوب") و برخی از نشانگرهای التهاب مرتبط بود.

Tauseef Khan، محقق ارشد این مطالعه و پژوهشگر علوم تغذیه در دانشکده پزشکی U of T's Temerty، گفت: «این نتایج شگفت‌آور است زیرا عسل حدود 80 درصد قند دارد. اما عسل همچنین ترکیب پیچیده ای از قندهای رایج و کمیاب، پروتئین ها، اسیدهای آلی و سایر ترکیبات فعال زیستی است که به احتمال زیاد فواید سلامتی دارند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که عسل می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد، به ویژه مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات. مطالعه حاضر جامع ترین بررسی تا به امروز از کارآزمایی های بالینی است و شامل دقیق ترین داده ها در مورد پردازش و منبع گل است.

جان سیونپایپر، محقق اصلی و دانشیار علوم تغذیه و پزشکی در U of T، که همچنین یک متخصص بالینی در Unity است، گفت: «کلمه متخصصان بهداشت عمومی و تغذیه از دیرباز این بوده است که شکر یک قند است. سلامت تورنتو این نتایج نشان می‌دهد که اینطور نیست، و باید در دستورالعمل‌های رژیم غذایی، عسل را به‌عنوان یک قند آزاد یا افزوده‌شده متوقف کرد.»

Sievenpiper و Khan تأکید کردند که زمینه یافته‌ها حیاتی است: آزمایش‌های بالینی که در آن شرکت‌کنندگان از الگوهای غذایی سالم پیروی می‌کردند، با قندهای افزوده شده ۱۰ درصد یا کمتر از کالری دریافتی روزانه.



خان گفت: «ما نمی گوییم که اگر در حال حاضر از شکر اجتناب می کنید، باید شروع به خوردن عسل کنید. "غذای آماده بیشتر در مورد جایگزینی است - اگر از شکر سفره، شربت یا شیرین کننده دیگری استفاده می کنید، تغییر آن قندها با عسل ممکن است خطرات متابولیک قلبی را کاهش دهد."

محققان 18 کارآزمایی کنترل شده و بیش از 1100 شرکت کننده را در تجزیه و تحلیل خود وارد کردند. آنها کیفیت آن کارآزمایی ها را با استفاده از سیستم GRADE ارزیابی کردند و دریافتند که شواهد قطعی برای اکثر مطالعات کم است، اما عسل بسته به فرآوری، منبع گل و کمیت، به طور مداوم اثرات خنثی یا مفیدی دارد.

متوسط ​​دوز روزانه عسل در آزمایش‌ها 40 گرم یا حدود دو قاشق غذاخوری بود. متوسط ​​طول دوره کارآزمایی هشت هفته بود. عسل خام بسیاری از اثرات مفید را در مطالعات انجام داد، همانطور که عسل از منابع تک گل مانند Robinia (همچنین به عنوان عسل اقاقیا به بازار عرضه می شود) - عسلی از درختان اقاقیا کاذب یا ملخ سیاه - و شبدر که در آمریکای شمالی رایج است.

خان گفت در حالی که عسل فرآوری شده به وضوح بسیاری از اثرات سلامتی خود را پس از پاستوریزه شدن از دست می دهد - معمولاً 65 درجه سانتیگراد برای حداقل 10 دقیقه - تأثیر نوشیدنی داغ بر عسل خام به عوامل مختلفی بستگی دارد و احتمالاً تمام خواص مفید آن را از بین نمی برد.

Daily Health